mensbloggen

Direktlänk till inlägg 8 juli 2015

Oregelbunden Mens

Av Mensbloggen - 8 juli 2015 22:17

Många har en oregelbunden mens den första tiden, oftast det första året till och från eller två år kan det också vara. Det är inget konstigt, och man behöver inte vara orolig ifall mensen inte är som en klocka. Finns risken att man är gravid bör man kanske testa sig, men annars behöver du inte göra något. Ge kroppen tid bara!


När mensen är oregelbunden kan den båda vara olika i mängd och antalet dagar man blöder samt själva cykeln dvs mellanrummet mellan mensar. Alla är olika och det finns lika många mensar som det finns fertila kvinnor, därför finns det inget sätt som mensen "ska" se ut på. Du är normal, som bara du kan.


Det finns även de som har en oregelbunden mens hela livet, men det är inte heller konstigt. Sen kan mensen ändras genom olika delar av livet och efter graviditer och så vidare. 


 
 
Ingen bild

Anonym

8 juli 2015 23:32

Hej! Jag är en person som oroar mig över mycket och måste bara fråga en sak. Jag är orolig över att jag inte kommer bli tillräckligt upphetsad första gången jag ska ha sex, och att det ska göra ont! Jag är inte trång, jag får in en normal tampong utan problem, men är ändå orolig... Jag har t.ex inget behov av att onanera. Visst, det är skönt att stimulera klitoris men det är inte SÅ skönt... Är jag onormal eller nåt?

Mensbloggen

9 juli 2015 00:08

Försök inte oroa dig över det, inget konstigt. Du är helt normal :-) Tanken med sex är absolut inte smärta utan det ska vara en skön upplevelse!!

 
Ingen bild

Anonym

9 juli 2015 09:33

Hej! Är det alltså möjligt att man de första 2 & 1/2 åren har mer mens? Jag har haft min mens i så många år nu, och den har alltid varit besvärligt riktig! Men nu, de senaste 2 gångerna, har mensen blivit mindre(mängd), och förre dagar! :) Jag hade alltid en lång mens, på ca 9 dagar. Nu denna gång var den 5 dagar, och en betydligt mindre mängd! Är det möjligt att jag får mindre mens i fortsöttningen? Det skulle vara hur skönt som helst, och jag skulle kunna börja leva som vanligt igen! :) Kram, och tack för en superbra och hjälpsam blogg!<3

Mensbloggen

9 juli 2015 12:02

Det är möjligt :-) Kram

 
Ingen bild

Anonym

9 juli 2015 11:24

Hej, mst byta binda varje timme men blöder endå igenom lite.. Tar otroligt mycket på mig då jag inte har något mens skydd utan använder mammas..

Behöver hjälp fort, min första mens kom för 2 dagar sen,

Mensbloggen

9 juli 2015 12:03

Berätta för din mamma så hon kan köpa egna mensskydd åt dig!! Kommer kännas så mycket bättre efter, tänk att din mamma också gått igenom det och det är inget konstigt. Du är bara normal :-)

 
Ingen bild

Anonym

9 juli 2015 16:14

Jag är en tjej på tolv vårar. Jag har mått illa i ca två-tre månader nu brukar det försvinna när man får sin mens ( har inte fått min mens)
Min mamma fick din mens väldigt sent men jag har haft flytkngar i ca ett år nu men får jag det samtidigt som min mamma??

Mensbloggen

9 juli 2015 17:02

Om man mår illa i samband med mens så är det strax innan eller under mensen, inte konstant under flera månader.

Många får sin mens i ungefär samma ålder som sin mamma MEN det är inte konstigt ifall man inte skulle få det för du har hälften av dina gener från pappa :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 juli 2015 00:21

Hej! Jag vet inte om detta hör till din blogg men iallafall- jag är en tjej på 13 år som precis fått min mens! Jag har ett litet problem, jag KAN inte få orgasm när jag onanerar!!! Ingenting gör ont, kan stoppa in två fingrar o slidan ,om jag har saliv på fingrarna, men det är inte särskilt skönt... Att pilla på klitoris är ganska skönt, men inte "så att jag exploderar" som många skriver. Vill verkligen kunna ha sköna stunder med mig själv men vet inte hur jag ska göra! Har ganska svårt att bli upphetsad också! Har du nåt tips?

Mensbloggen

10 juli 2015 17:24

Fortsätt bara utforska din kropp tills du hittar din grej, alla tycker olika så bara att testa sig fram :-)

 
Ingen bild

anonym

10 juli 2015 17:24

hej! jag har börjat använda tampong vilket känns väldigt skönt!! jag använder dom minsta och det räcker eftersom jag inte har så mycket mens! dock är jag inte säker på om jag får in tampongen hela vägen! jag får in hela tampongen och sen bara en liten bit av fingret! så snöret hänger ut väldigt långt! men tampongen känns inte, men det känns ändå lite konstigt! sen om jag försöker trycka in den mer gör det typ lite lite ont och känns bara konstigt! sitter den rätt? jag har igen aning faktiskt

Mensbloggen

10 juli 2015 17:26

Testa om det går att ändra riktningen bakåt när det tar stopp, annars sitter den säkert bra! Den ska inte kännas :-)

 
Ingen bild

Anonymus

11 juli 2015 09:54

Hej, nu tänkte jag skriva min första mens händelse!
Det var i våras en gång, så var jag på toa i skolan och det var helt rosakladdigt därnere men efter jag hade torkat kom det inget mer. Så jag fattade att mensen var påväg. Sen nu i sommarn fick jag min mens, vi skulle gå och bada och jag var tvungen att gå på toa för det var helt kladdigt och när jag kom in på toan var det helt mörkbrunt i trosan, jättemycket och jättekladdigt. Så jag ropade på min lillasyster som fick gå och hämta ett par nya trosor och så satte jag i en binda och skulle gå och säga till mamma men då var syrran redan där och bad mamma gissa vad som hade hänt och då gissade hon på att min mens hade kommit så vi satt därnere och pratade om hur det var de första gångerna och lite sånt. Sedan åkte hon och köpte tre olika paket med bindor till mig så jag kan testa olika. Men sedan på kvällen och på natten var det bara lite lite mens på bindan men när jag torkade mig var det mer mens i hålet typ fast det kommer inte ut för all hud därnere. Är det nåt fel? Men detta var min menshistoria! Kraaaammmm:):):)

Mensbloggen

17 juli 2015 23:53

TACK för att du ville dela med dig :)) Kram
http://mensbloggen.bloggplatsen.se/2015/07/17/11142186-inskickad-menshistoria/

 
Ingen bild

Hh

11 juli 2015 23:36

Hej, jag har lite oregelbunden mens och det är helt olika hur lång tid det tar mellan dem, och på måndag ska jag på en tränings grej över dagen med mig häst, och jag tror att min mens kommer komma lagom till det, eftersom att jag har lite ont i magen oså. Jag är inte säker på om det finns toaletter där och man är typ i skogen vad jag har förstått. Jag klarar inte av att rida med binda så det kletar osv. Kan man byta tampong i skogen? Och kan man anvönda handsprit innan man ska byta tampong? Istället för att tvätta händerna?

Mensbloggen

12 juli 2015 12:14

Visst kan man byta tampong i skogen om man inte har toa till hands, i sånna situationer är handsprit jättebra att ha!! :-)

 
Ingen bild

anonym

11 juli 2015 23:50

hej, jag fick min mens i april å undrar lite om flytningar... för jag har hört att det kan komma flytningar ca 2 månader innan första mensen, gäller det även den andra mensen? tacksam för svar:)

Mensbloggen

12 juli 2015 12:17

När man väl fått flytningar så har man det hela livet!! Beroende på man är i sin cykel så kan flytningarna se lite olika ut! :-)

 
Ingen bild

Y

12 juli 2015 08:41

Hej jag har ett litet problem. Jag tror att jag ska få min fjärde mebs snart. Men jag har inte berättat för min mamma att jag har fått mens ännu . Jag vågar liksom inte. Jag har försökt några gånger men jag vågar inte. När jag fick min första mens så fick jag panik och messade en kompis som jag visste hade fått mens och hon sa att jag bara skulle säga det men som sagt jag vågar inte. Dessutom så har min mamma inte pratat med mig alls om mens, puberteten osv. Så det känns lite akward om jag bara skulle säga det. Har under tre mensar nu fått använda till mästa dels toa papper för att jag inte har kunnat sno hur mycket bindor som helst av mamma.Så har du några tips på hur jag kan berätta för henne. Tacksam för svar.

Mensbloggen

12 juli 2015 12:23

Om det känns enklare så kanske du kan skriva en lapp och ge till din mamma eller ett sms? Men på ett eller annat sätt så säg det, din mamma har också varit ung och fått sin första mens. Så hon vet hur det är och kan hjälpa dig att köpa bindor och vad du behöver!! Det kommer kännas så mycket skönare för dig efter så ta mod till dig och gör det, skjut inte på det!! :-)

 
Ingen bild

16 år

13 juli 2015 00:14

Hej! Jag är en tjej på 16 år och jag ska till Italien i 1 1/2 vecka under sommarlovet. Jag har räknat ut att min mens kommer i slutet av semestern, borde jag skjuta upp den eller bara använda tampong de sista dagarna? Men jag får (ivland) bivärkningar som att jag blir uppblåst i hela kroppen och ska ju ha bikini och "lätta kläder" på mig och vill inte se "uppblåst ut". Vad tkr du har du?

Mensbloggen

13 juli 2015 09:05

Det är något du måste bestämma, vad du föredrar! Men kan du ha tamponger så varför inte ha mensen där. Att du blir lite uppblåst är antagligen bara du som ser och tänker på :-)

 
Ingen bild

Anonym

16 juli 2015 23:02

Hej! Jag undrar om man kan använda den minsta sortens tampong om man har haft mens ett par gånger? Den är rödbrun och jag använder bara trosskydd men ibland blöder jag mer. (Trosskyddet räcker fortfarande)

Jag vill kunna bada ni på sommaren utan att vara orolig, men jag har inga tamponger hemma som jag kan testa om jag blöder tillräckligt med. Bara super(mammas) som jag aldrig i livet kan använda just ny

Tack.

Mensbloggen

16 juli 2015 23:26

Visst kan du testa den minsta tampongen om du vill, eller större storlek när du blöder mer :-)

 
Ingen bild

X

16 juli 2015 23:31

Hej! Det är så att jag har ett problem, ganska stort o frustrerande.

Jag drar väldigt lätt åt mig killar och så gott jag gör reda på att någon gillar mig lite mer än vän, får jag typ ångest och mår riktigt dåligt! Kan till och mer börja gråta o må illa. Samma om jag vet att den jag gillar känner samma sak, då försöker jag övertyga mig själv att jag inte längre gillar den personen. Har du några tips? Tack på förhand

Mensbloggen

17 juli 2015 11:07

Vet inte direkt om jag har några tips, men känns den inte bra så ska man såklart inte starta ett förhållande. Du kanske bara inte hittat killen för dig! :)

 
Ingen bild

.

18 juli 2015 19:42

Om man badar med tampong måste man byta direkt efter att man har gått upp ur vattnet eller kan man vänta i typ en halvtimme?

Mensbloggen

18 juli 2015 20:53

Ja det går bra att vänta någon halvtimma, dock beror det lite på hur mycket du blöder? För när man badat så blir tampongen full av vatten så den får sämre uppsugningsförmåga! :-)

 
Ingen bild

anonym

28 juli 2015 16:27

Hej! Jag är 13 år och jag fick min mens den 21 mars, och nu har det gått 4 månader! Är det normalt? Jag har haft flytningar flera gånger, men mensen kommer inte. Och får man mens andra gången ungefär på samma dag? För vi ska snart på en resa som är 20 till 27, kan min mens komma då?

Mensbloggen

29 juli 2015 06:07

HELT NORMALT, mensen är bara oregelbunden och det är inte ovanligt alls!!! Ta med mensskydd på resan ifall att, så är du på den säkra sidan :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 augusti 2015 20:24

Hej!
Varje dag, i tre dagar på raken har jag fått lite mens varje morgon. (LITE) och gått över på förmiddagen. Är det mens, eller är det början till något annat?
Och en fråga till..
Jag har hört att choklad påvärkar mens, (mer blödning osv) är det sant? :) tack!!

Mensbloggen

5 augusti 2015 00:29

Det är en början på mensen! Och choklad påverkar inte mensen över huvud taget :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 september 2015 18:14

Hej
Fick min mens den 7 augusti, men nu har den inte kommit tillbaka... Det var min första och är jätterädd att den inte ska komma tillbaka...
Kram

Mensbloggen

11 september 2015 18:31

Det är jättevanligt att det blir så, den är bara oregelbunden. Min andra mens kom efter 6 månader, så det är inget konstigt alls. Den kommer! :-) Kram

 
Ingen bild

Anomnym

12 september 2015 07:16

Hej!
Jag borde få min andra mens nu och jag har haft lite mensvärk igår men det var inte mycket, sen så när jag var på toa såg jag att det var en brun liten fläck, och dagen innan min första mens fick jag en blodblandad flytning, men i alla fall, det har inte kommit något än.... Men det gör ont ganska ofta nu och jag är rädd över att den inte ska komma tillbaka nu, alltså att jag fick den första gången och sen jättelänge till nästa :(

Mensbloggen

12 september 2015 09:38

Den kommer säkert, men inget konstigt mensen kan vara lite konstigt i början innan hormonerna stabiliserar sig. :)

 
Ingen bild

Anonym

16 september 2015 14:16

Hej
Jag undrar varför jag blöder mer i skolan är jag gör när jag är hemma när jag har mens?
Har tängt på det väldigt mycket men inte riktigt brytt mig så mkt.
En gång så hände det en sak efter första lektionen i skolan, då när jag gick ut ur klassrummet så kände jag hur allt blod kom på en och samma gång. Jag skyndade mig till toan och då hade det blött igenom och jag blev jätte orolig att det skulle hända igen.
Kommer det hända igen eller var det bara en engångs grej?

Mensbloggen

17 september 2015 07:06

Hej, skulle gissa på att du blöder lika mycket ungefär hemma som i skolan. Vart man är påverkar inte!

Man kan alltid blöda igenom om man inte byter mensskydd i tid, oavsett om du är hemma eller i skolan. Men se bara till att byta mensskydd regelbundet!! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards