mensbloggen

Direktlänk till inlägg 28 juli 2015

Stora tamponger

Av Mensbloggen - 28 juli 2015 05:36

Vilken storlek man ska ha på tampongen ska man välja efter hur mycket mens man har. Till en början kan det var lättare med mindre storlek, men när man väl kan det så anpassa storleken efter ditt blodflöde. Slidan är väldigt töjbar så man ska inte vara rädd för att det inte går för det gör det. Tänk på att det faktiskt ska gå att få ut en hel bebis och då är tampongen väldigt lite!



Hittade en bild på google som representerar de olika stolekarna till viss del!


Ps. Har ni tips på inlägg så kommentera förslg!!


 

 
 
Ingen bild

Ellen

28 juli 2015 08:05

Hej! Jag har en ganska akut fråga ang. att bada med tampong. Jag ska till badhuset idag och det är min andra mensdag. Jag har använt tampong 2 gånger innan och känner mig lite osäker. Jag har tänkt att sätta i tamongen hemma och sedan byta till binda när jag badat klart, jag vet dock inte om en liten tampong kommer räcka. Finns det någon risk att man blöder igenom tampongen när man går upp ur vattnet?

Mensbloggen

29 juli 2015 06:05

det beror ju på hur mycket du blöder? Men sätt in tampongen i badhuset och byt efter badet så funkar den minsta skulle jag gissa!! I själva vatten brukar man inte blöda så mycket :-) Hoppas jag inte svara på långsamt

 
Ingen bild

Anonym

28 juli 2015 15:04

Hej för två dagar sedan började jag få flytningar med lite Svag brunaktig färg. Igår fick jag desamma, jag vet att det är mens men på kvällen fick jag mer brunt blod typ. Och idag så skulle jag kolla i trosan om det fanns mer. Då var blodet helt SVART alltså helt svart. Trosan var fylld med svart blod. Det var ganska färskt typ :/ Alltså det ser så äckligt ut när det e så svart. Men när jag ska kissa så är det typ brunt/rött blod i toaletten. Varför är det inte rött i trosan också då? :(

Mensbloggen

29 juli 2015 06:06

När man inte löder så mycket kan mensen bli mörkare i färg, inget konstigt!! :-)

 
Ingen bild

Anonym igen

28 juli 2015 19:43

Btw, jag har haft en tampong i nu i ca 2 timmar. Jag tog storleken super för jag blödde/blöder mkt (+ att det var dem ända jag hade hemma). Nu när jag skulle kolla om den var fylld så såg jag att det hade läckt blod i trosan. Och när jag skulle dra ut den så gick det inte. Jag kollade lite på snöret om det var rött men det var det ej. Betyder det då att den ej är fylld/ klar ännu? om det är så varför har det läckt blod i trosan isåfall? :) ska jag ta en större storlek då?

Mensbloggen

29 juli 2015 06:08

Vänta lite till och se!! Den kanske inte var helt full utan bara ganska full :-)

 
Ingen bild

Hanna

28 juli 2015 23:23

Hej! Hoppas att du har det bra.
Jag har en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med. Jag undrar vad det bästa är att göra när det inte finns papperskorg inne i badrummet. Jag ska på släktkalas och det är inte så roligt att gå ut med en blodig binda i handen och sedan slänga den i köket. Har du något tips på vad man kan göra?

Mensbloggen

29 juli 2015 06:11

Hej och Tack :)
Ta med en påse i väskan du kan lägga den i tills du kommer hem. Har ju själv hund så har alltid hundbajspåsar, i alla väskor och jackor (bra med icke-genomskinliga påsar). Så bra att ha med sig en påse är mitt tips!! :-)

 
Ingen bild

Olivia

29 juli 2015 00:09

Hej jag har nyss fått mens men jag har bara bindor men jag brukar ta tamponger från min mamma mm jag vet inte hur jag ska göra jag fick in tampongen idag men jag tog avdelning på så det gick lättare . Men hoppas du bloggar mer om tamponger tack

Mensbloggen

29 juli 2015 06:13

Tack för tipset :) Något speciellt du vill veta om tamponger jag ska skriva om?

 
Ingen bild

Orolig tjej

29 juli 2015 19:30

Hej! Idag runt 5 så gick jag på toan, då hade det kommit en brun fläck, först trodde jag det var bajs haha men sedan började jag fundera och tänkte att det kanske var mensen. Jag undrar för det första om det var mens eller en brun flytning, den var ganska långt bak i trosan. Men sedan så tog jag ett trosskydd och satte över. Sedan ungefär en timme efter så gick jag på toa igen, då var det INGET i trosskyddet. Så jag ba, aha då var det bara en flytningen.
Men sedan för ett tag sedan nu så gick jag på toan igen, och då var trosskyddet helt rött. Är det mens? Är ganska hyper så gärna ett snabbt svar!:)
// 14 årig tjej :)

Mensbloggen

30 juli 2015 06:19

Det är början på din mens tjejen :-)

 
Ingen bild

En cool tjej

29 juli 2015 23:03

Skulle va kul om du typ skrev om din första mens eller om flytningar;)

 
Ingen bild

Sara

30 juli 2015 23:17

Hej, har lite tips på vad blogginläggen kan handla om:PMS/PMDS, att man ska våga prata om mens, p-piller (varför ska man ta det/vad är det till för), mer om tamponger (tex första gången att använda en tampong), mens när man har gympa i skolan eller ska till badhuset till skolan (att man inte ska tycka det är pinsamt att man har mens när alla tjejer i klassen ska duscha och du måste byta tampong/binda). Blev rätt många förslagförslag, men hoppas att du skriver om nåt iallafall :) kram Sara

 
Ingen bild

Lisa

30 juli 2015 23:44

Hej vet att det här inte har med tamponger och göra men kan mensen hoppa över en månad, om den gör det är det konstigt då? Kan det vara att den är oregelbunden, är inte gravid så det är inte de. Min kost är normal och jag går inte upp eller ner mycket i vikt nu och jag är inte stressad. Men jag undrar om min mens skulle vara sen en hel månad eller hoppa över en månad är det farligt? Gör den så? // Lisa

Mensbloggen

31 juli 2015 06:32

Inget konstigt alls, kan hända den med helt regelbunden mens också :-)

 
Ingen bild

Anonym

31 juli 2015 00:10

Hej! Jag tänkte höra om du kan hjälpa mig med mitt problem... Igår märkte jag att mellan anus och den vaginala öppningen så han jag fått en massa röda utslag! Asså det är nästan som massa små röda finnar. Det kliar inte och gör inte så jätte ont men det är konstigt! Vet du vad det kan bero på?

Mensbloggen

31 juli 2015 06:33

Kan inte riktigt svara på det, men testa smörja in skulle jag säga. Ta en parfymfri salva som man kan ha på känsliga ställen, till exempel bepanthen :)

 
Ingen bild

Osäker tjej

31 juli 2015 10:56

Hej! Kan du ge mig tips på hur jag ska sätta in en tampong? Det är första gången & jag har köpt mink men hur ska jag få in den? Har inte hittat hålet, försökt med spegel.
Snälla ge tips & knep hur jag får in den. Vill verkligen börja använda tampong för jag tycker det är fräschare & verkar enklare! Tacksam för svar! Kram

Mensbloggen

31 juli 2015 15:55

Tänk på att slappna av och följ beskrivningen, det kommer gå bra!!! :-)

 
Ingen bild

anonym

31 juli 2015 15:09

hej
det här är ingen fråga om mens men om mina bröst hoppas du kan svara ändå. mina bröst ser typ ut som typ pyramider eller vad man ska säja är det normalt och finns det något att göra åt saken

Mensbloggen

31 juli 2015 15:53

Finns lika många bröst som tjejer, så dina är helt normala! Inget man kan påverka, men brukar växa till sig :)

 
Ingen bild

Sara

31 juli 2015 17:25

Hej! Har lite förslag på blogginlägg, vad dom kan handla om: PMS/PMDS, mensverk, första gången... jag har mens/använder tampong/har gympa eller sport med mens, våga stå upp för att man har mens (dölj det inte). Det var lite förslag från mig, hoppas du skriver om nåt här på bloggen. Fråga om du inte förstog nåt! Kram Sara :)

Mensbloggen

1 augusti 2015 08:54

Tack för dina tips, visst ska försöka få med det!! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

31 juli 2015 23:04

Hej! Jag har precis upptäckt hur skönt det är att stimulera klitoris men efter ett tag är det så skönt så att jag inte kan fortsätta typ, alltså lyckas jag aldrig på orgasm... Vad ska jag göra? Ska jag försöka fortsätta så kommer den?

Mensbloggen

1 augusti 2015 08:55

Försök fortsätta och lär känna din kropp bara!! :-)

 
Ingen bild

Lisa

1 augusti 2015 00:30

Hej jag igen jag undrar bara varför hoppar mensen över?

Mensbloggen

1 augusti 2015 08:58

Ibland om man stressar mycket eller en ny omställning och ibland finns ingen orsak heller :-)

 
Ingen bild

Anonym:)

2 augusti 2015 13:34

Hejsan! Innan denna sommaren började jag använda tampong dock den minsta storleken, det funkar bra i början av mensen, men dag 3 eller nåt sånt så blöder jag ganska mycket! jag tror inte att det är riklig mens för brukar inte blöda igenom en binda eller så! men Jag vet inte om jag ska ta storleken super eller normal! för jag brukar va i stallet typ 5 timmar och vill inte att det ska läcka! men är det inte bra att ta super om man kanske inre behöver en sån stor? vet inte vad jag ska ta! fast kan ju börja att testa normal o se om den funkar! men undrar bara lite om super

Mensbloggen

2 augusti 2015 18:05

Testa normal först och se, du kan ju ha en binda under i stallet och se om det läcker på bindan eller inte :-)

 
Ingen bild

Anonymis

3 augusti 2015 07:11

Hej. Till att blrja med så vill jag säga att din blogg verkligen har hjälpt mej. Och nu till min fråga .Jag undrar om man blöder dubbelt så mycket om man hade utebliven mens månaden innan?

Mensbloggen

3 augusti 2015 08:00

Hej och tack vad kul att höra!! Nej det har man inte :-)

 
Ingen bild

Anonym

3 augusti 2015 13:46

Tack vare din blogg blev jag peppad att prova tampong första gången. Jag har haft mens i 3-4 år och har försökt att få in en tampong fler gånger men aldrig lyckats. Idag gick det hur galant som helst, inga problem alls. Nu när den har suttit inne i 3 timmar så tänkte jag att jag behövde ta ut den eftersom jag brukar blöda väldigt mycket och endast hade mini men det gjorde så fruktansvärt ont så att jag fick tårar i ögonen. Vad ska jag göra? Och just det, när jag sätter in den så tar jag långfingret och trycker upp den så långt jag kan men jag känner den ändå! Mitt finger räcker ej längre, vad ska jag göra?

Mensbloggen

3 augusti 2015 17:18

Vänta lite till och dra ut den!! Det är inget farligt att det gör ont, men för vissa kan de ha som en "tråd" över - del av slidkransen men inget konstigt alls!

Hm ett alternativ är tampax - tampong med införingshylsa eller testa sitt på huk när du stoppar in den då man når längre! :-)

 
Ingen bild

C

4 augusti 2015 22:48

Hej! vilket hål man ska stoppa upp/in tampongen i? Har tittat med spegel och tror jag het vilket hål tampongen ska in i men är inte säker:/ hur ska jag vet säkert?

Mensbloggen

5 augusti 2015 00:33

Finns bara ett som funkar, rakt under :-)

 
Ingen bild

Anonym

21 december 2015 12:48

Jag älskar tamponger😍 Det är så skönt, känns som man har sex! Är det farligt att ha tampong inne när man inte har mens

Mensbloggen

26 december 2015 00:13

Undvik tampong när du inte har mens, de suger upp all bra vätska i slidan :-)

 
Anonym

Anonym

3 februari 2018 13:05

Hur blir blod där framme när slidan sotter där bak?

http://Kdkå

Mensbloggen

4 februari 2018 21:51

Vad menar du?

 
Anonymmmmm

Anonymmmmm

19 juni 2019 00:35

Om man ska bada men har normalt blodflöde kan mn ha en super tampong då?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

27 juni 2019 22:38

Ja visst

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards