mensbloggen

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2015

Ägglossning

Av Mensbloggen - 29 augusti 2015 03:22

Allt man egentligen ser är ju mensen men det är inte mensen i sig som kan göra oss gravid. Utan det är ägglossningen, en funktion många inte känner av alls. Ägglossningen är precis som mensblödningen en del i mensen cykel (en menscykel är ca en månad). Så har man en regelbunden mens inträffar ägglossningen ca 2 veckor innan mensblödningen. Det är då risken/chansen är som störst att bli gravid, dock kan man bli gravid hela månaden även om vissa tider är mer troliga.


Vid ägglossningen så släpps ett ägg iväg från äggstocken och inväntar befruktning av en spermie. Sker in det (sex) så måste ägget och den upbyggda slemhinnan komma ut för att ge plats tills nästa månads ägg därav mensblödningen. 


 

 
 
Ingen bild

Y

2 september 2015 19:14

Kan man ha mensvärk typ på sidan av magen långt ner & nedanför ryggen typ bredvid på T.ex högersida? Undrar bara om det är mensvärk jag har eller nåt annat❤️ Kan du göra typ ett inlägg då du skriver om mensvärk , typ varför vissa får det, tips & sådant!❤️

Mensbloggen

3 september 2015 06:31

Kan man absolut ha, eller kanske ägglossningen du känner om tiden stämmer in på det? För äggstockarna sitter ju en på vardera sida om magen :-)

 
Ingen bild

Anonym

3 september 2015 07:39

hej! Jag hade tänkt fråga en sak, det är nämligen så att min flytning är först genomskinlig , men sedan torkar den typ och blir gul och ibland lite grönaktig. Jag är oskuld och 13 år, är det något farligt?tack på förhand!<3

Mensbloggen

8 september 2015 05:12

Inget farligt du behöver oroa dig för :)

 
Ingen bild

To small...

3 september 2015 18:39

Hej! Jag är storlek xs-s, jag har väldigt svårt att öka vikt (mamma var lika dan), jag äter också lite dåligt (inte mycket kött framför allt. Jag vet inte om det spelar någon roll, men min fråga är:
När får man större bröst? Jag vet, det finns ingen särskild ålder, men jag börjar undra.. Jag går i nian, de flesta i min klass är nästan färdig växta, så att säga. Så jag undrar, har du någon idé varför "mina" inte växer? Jag vet att de kommer växa till slut, men jag är 15 och kunna köpa kläder, tex klänningar och kunna använda dom utan att sy om dem. Finns det något tips?

Förstår att det är en svår fråga att svara på :)

Mensbloggen

8 september 2015 05:15

Brösten består ju till största delen av fett så smalare personer har mindre bröst, generellt. Sen är de ju även gener inblandade. Men inget man kan påverka riktigt, fokusera på att vara nöjd med vad du har!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 september 2015 00:20

Hej! Jag har haft flytningar sedan det att jag gick i typ 4an. Går nu i åttan och har inte fått min mens ännu. Slarvade i sjuan mycket med maten och tränade mycket så då slutade jag ha flytningar. Har nu gått upp en del i vikt och har fått tillbaka flytningarna men undrar om det nu kommer ta typ ytterligare ett år nu tills jag får min mens eftersom jag slarvat så med maten?
För övrigt har jag varit i puberteten länge men fattar inte varför varken mens eller bröst kommer,

Mensbloggen

8 september 2015 05:17

Din mens kommer när kroppen är redo! Ät bra och må bra så behöver du inte oroa dig :) Inget konstigt

 
Ingen bild

anonym

4 september 2015 17:20

hej jag har mens nu och det är väldigt mycket det hade blöt igenom efter halva skoldan men jag har inte haft så mycket mens på typ ett år är det normalt och borde jag göra något åt det om (om jag kan göra något åt de)
tacksam för svar

Mensbloggen

8 september 2015 05:20

Kan bli så, inget farligt eller konstigt :)

 
Ingen bild

Anonym

5 september 2015 16:47

Hej, jag har en fråga. Jag har precis börjat använda tampong & klarade att få in tampongen första gången jag provade & när jag ska få ut den gör det inte heller så ont. Men det jag undrar är om hur man vet att tampongen är mättad för när jag tar ut min efter 6 h är den upsvullad men den har liksom bara lite brunt/rött på toppen av sidorna (intorkat) jag är osäker på om jag har för lite mens för att använda tampong & jag älskar att ha tampong :(. Tacksam för svar :)

Mensbloggen

8 september 2015 05:22

Testa en mindre storlek och ha en binda under så ser du när tampongen är full (då den läcker på bindan), men max inne 8h. :)

 
Ingen bild

Anonymi

5 september 2015 17:19

Hej! Jag har lite svårt att få in tamponger, ibland gör det ont, och har faktiskt aldrig fått in en tampong! Har läst att vaselin är ett bra tips, men funkar babyolja också?:)
Sen undrar jag hur ofta man ska behöva byta bindor och tamponger:)

Mensbloggen

8 september 2015 05:23

Babyolja funkar :) En tampong kan vara inne max 8h, men byt när den är full. Och bindan byt bara när det behövs eller om man inte blöder så mycket så kan man ha den en hel dag också.

 
Ingen bild

Anonymous

6 september 2015 12:09

Hej! Jag undrar om o.b tamponger finns i mindre pack än 16st?

Mensbloggen

8 september 2015 05:23

Inte vad jag har sett :) Kanske kan finnas 8-pack, men är nog inte så vanligt i så fall

 
Ingen bild

Muppen

9 september 2015 22:58

Hej hej! Muppen hät igen :D! Jag har 2 frågor till dig som jag hoppas du kan svara på !

Igår så testade jag att stoppa in ett finger i slidan bara för att känna hur det skulle vara ifall jag skullr sätta in en tampong. Men sen efter 1 min så gjorde det ont (drog ut fingret efter 5 sekunder).

Min fråga är då kommer det göra lite ont i början när man använder tampong eller?

Tampongen torkar ju ut slidan så finns det ett sätta man kan använda för att inte slidan ska bli så uttorkat eller något man kan göra efter man dragit ut tampongen så det inte är torrt när man sätter in nästa tampong?

Tacksam gör svar❤️ Super bra blogg❤️

Mensbloggen

10 september 2015 08:59

- Tänk bara på att slappna av så går det säkert bra!! Men det ska inte göra ont :)

- Det gäller om man testar tampong när man INTE har mens. När man har mens så är slidan alltid fuktig av mensen liksom så då torkar inte tampongen ut slidan!! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonymi

10 september 2015 10:52

Hej! Jag har en till fråga!:)
Jag har hittat ett pack m o.b tamponger, blå färg. Men det är inte "normal storlek" utan den heter light flow och är väldigt liten! Innan jag testar undrar jag om du vet vad som menas med just "light flow" tamponger? :)
Tack!

Mensbloggen

11 september 2015 18:27

Hm.. vet faktiskt inte vilken typ det är för blå brukar ju vara normal. Men antar att de är mindre bara med tanke på namnet :)

 
Ingen bild

Anonym

13 september 2015 21:30

Hej! Min mens kom igår morse (inte första gången). Och imorrn ska jag till skolan. Vi brukar inte riktigt gå ut fråg klassrummen under lektionerna och går på toa (vi gör det på rasterna). Men hur gör jag om jag känner att det kommer när jag är på lektion?? Tror du att det går bra om jag har typ dubbla libress roll press go bindor? Kram

Mensbloggen

14 september 2015 07:20

Prata med din lärare och säg att du faktiskt måste på toan!! :) Kram

 
Ingen bild

anoooonyyym

16 september 2015 20:25

Hejhej! jag använder tampong när jag har mens, använder normal, alltså blå ask!
kanske dom 2/3 första dagarna använder jag oftast trosskydd. men ibland känns det som att det Kommer ganska mycket mens när jag t.ex reser mig upp eller något sånt! och så går jag på toa och då är det ibland typ klumpar av blod! eller bara lite mer mens. då brukar jag stoppa in en tampong och ibland är det så att den knte blir full efter 8 timmar men drar ut den ändå! och då är den knappt blodig alls! det är jättejobbigt att man knte vet om man kommer blöda mer osv! och det är väl inte så bra för slidan? eftersom det inte är mycket blod!!! men det känns verkligen som att jag behöver stoppa in en tampong men ändå fylls den inte! vet inte hur jag ska göra!

Mensbloggen

17 september 2015 07:02

Hej, du kanske kan testa den mindre storleken på tampong? Annars tycker jag du ska ha tampong ändå så länge det inte gör ont, slidan är ändå fuktig av mensen även om du inte blöder jättemycket just då :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 september 2015 10:46

Hej! Jag får mensvärk typ en gång varje månad, jag har inte fått mens, men betyder det att den är påväg? Finns det andra symptom att mensen är påväg att komma? :)

Mensbloggen

18 september 2015 08:21

Svårt att svara på, finns ju många orsaker på magont! Men kan vara mensen är på g :-)

 
Ingen bild

Bk

18 september 2015 19:49

Hej!
Jag är 14 år och fick mens första gången 18 juli. Jag har inte fått den sedan dess men jag vet att den bara är oregelbunden. Men min fråga är hur ska jag veta när jag sedan får mens. Jag fick den ju när jag inte gick i skolan men nu går jag ju i skolan. Jag har alltid med mig binda och extra trosor men tänk om jag blöder igenom.. jag får ju inte plats med extra byxor.. Tack för svar <3

Mensbloggen

19 september 2015 18:00

Detta var något jag var jätteorolig för också, men mensen kommer inte på 2 sekunder man hinner blir förvarnad!! Så du behöver inte oroa dig, men jättebra att du har med binda och extra trosor :-)

 
Ingen bild

Natta

24 september 2015 22:07

Hej! Jag har skrivit här lite innan angående min mens, jag fick den i somras 2014. Den hade en väldigt lång tid innan den kom igen. Det tog ungefär lite mer än 1 år. Jag fick min andra mens nu i somras (juni) men nu är det snart oktober, o den hat har inte kommit igen. Är oskuld, har nyss uteslutit kött ur min kost, men äter tillskott. Varför är min mens så oregelbunden, är rädd att det ska ta 1 år för den att komma igen. Har vanliga flytningar. Vad kan detta bero på? Är det något fel på mig? Jättetacksam för svar. <3

Mensbloggen

25 september 2015 06:35

Vet inte hur gammal du är, men är du fortfarande ung finns ingen anledning att kolla upp det :-) Det kan ta lite tid för mensen att bli regelbunden. Men bara du inte bantar eller liknande. Och se till att få i dig av allt!! :-)

 
Ingen bild

J

26 september 2015 10:10

Hej !! Jag är 13 år och har inte fått mens, har haft flytningar i snart 2 år och min mamma fick mens när hon var 14 år. Kan man födas utan livmoder? Tänk om inte jag har någon? För jag har allt som ingår i "puberteten" utan mens! Men jag har ett slidhål, det vet jag. Kan man ha flytningar utan en livmoder? Hur vet man om man har en livmoder?

Mensbloggen

29 september 2015 08:15

Hej, hade du fötts utan livmoder så hade de säkerligen sätt det när du föddes på alla kontroller! (inget jag någonsin hört talas om dock). Men man kan få mensen enda upp till 16, 17 års åldern. ALLA är olika, så inget farligt! Din mens kommer att komma :-)

 
Ingen bild

Muppen

27 september 2015 23:05

Hej hej :)! Muppen här !När ska du göra unlägg på din blogg? Kollar varje dag men du uppdaterar inte och det har gått nästan en månad nu från det senaste inlägget du gjort :) om du har brist på inlägg kan du väl skriva något om bh, svett tips, inlägg om hår i underlivet (hur man ska göra då, ta bort håret eller ha kvar) eller något inlägg om rakning, vaxning (det har inte så mycket med mensen att göra men det är prubeteten :D! Här fick du lite tips hoppas det hjälpte :D

Mensbloggen

29 september 2015 08:09

Åhh jag veet, har så dåligt samvete. Har bara så fullt upp här!! Men ska försööööka :-)

 
Ingen bild

Anonym

28 september 2015 19:07

Hej! Tre av mina kompisar vill liksom "träna på att kyssas" & egentligen vill ju inte riktigt jag det men jag tyckte ju det var okej, & det är liksom just mig de vill det på. Jag är 13 år. Nu i efterhand funderar jag på om det var onormalt? För jag har inte den läggningen alls eller så. snälla svara, känner mig jätte onormal

Mensbloggen

29 september 2015 08:07

Hej, känns det inte bekvämt så strunta bara i det!! Personligen tycker jag inte man behöver träna för när det väl händer så kommer allt flyta på bara!! :-) Det är ingen vetenskap!

 
Ingen bild

Katte

28 september 2015 21:47

Hej! Jag är en mycket positiv människa, och tar alltid den positiva sidan istället för den negativa. Idag blev jag väldigt arg, och nu känner jag för att gråta.
När min vän gick mig på nerverna så fick jag nog och lämnade samtalet.
Kan det vara pms,får mens om några veckor igen?

Mensbloggen

29 september 2015 08:04

Absolut kan vara pm och hormonerna som spökar :)

 
Ingen bild

Isabelle

29 september 2015 15:35

Hej! Superbra blogg! Hjälper alltid till :) Jag har bara en fråga, som inte har något med mensen att göra (tror jag?)... Jag har fått otrolig klåda i mitt underliv och min analöppning. Det har hela tiden varit på en rätt behaglig nivå, men idag i klassrummet så kliade det så mycket vid analöppningen att jag plågades! Jag kunde inte konsentrera mig på vad vi jobbade med! Vad kan det vara? Det känns konstigt att gå till sina föräldrar och säga att man har klåda i de nedre regionerna!;) Vad ska jag göra? Har du någon aning om vad det kan vara? Tacksam för snabbt svar! Kram Isabelle<3

Mensbloggen

5 oktober 2015 09:05

Svår fråga och inget jag kan svara på direkt, men försök lufta underlivet och smörja in med bra parfymfri salva. Går det inte över så kan du alltid ringa umo och be om hjälp. Men brukar gå över av sig självt! :) Ledsen för sent svar

 
Ingen bild

Sara

30 september 2015 18:44

Hej Sara här, eller sparizzsara! Har lite funderingar kring riklig mens, mensvärk och PMS/PMDS. Mensvärk... Inte kul, fick min första mens i juni. Har haft väldigt mycket mens. Har faktiskt haft regelbunden mens (nån dag skillnad bara) sen första gången, mellan 7-9 dagar mensperiod ungefär. Långa tycker jag, väldigt riklig mens, mitt i perioden efter ca 3-4 dagar har jag extremt riklig ens enligt mina erfarenheter. Måste liksom byta binda en gång i timmen/halvtimmen i värsta fall/efter 2 timmar. Det är jobbigt eftersom jag går i skolanellan halv nio och halv fyra ca varje dag. Men än så länge dunkar det rätt bra. Det var riklig mens snacket. Okej, mensvärk. Får ta alvedon varje dag för jag har sån huvudvärk, magont och ont i kroppen. Även yr blir jag. Har svårt att koncentrera mig på grund av detta och sen att jag är så nedstämd, deppig hela tiden. Är egentligen en positiv tjej men nu utan anledning har jag blivit en lättretlig, dryg/dåligt humör, nedstämd, lätt för gråt, svimmfärdig och lite er sånt. Kan det ha och göra med mensen/PMS/PMDS? Har även ett stort behov av socker under mina mensperioder. (Har innan trott att jag haft rimliga anledningar för min negativa sida, men när jag ser på mina anledningar förstår jag inte hur jag tänkte, mådde så dåligt så jag var tvungen att skylla på nåt antagligen, har vi som sagt haft självmordstankar, men skulle aldrig ta självmord, har endast tänkt på det). Kramis,hoppas du kan hjälpa med nåt. Blev världens längsta meddelande... Var inte meningen men behövde skriva :)

Mensbloggen

5 oktober 2015 09:02

Humöret kan absolut hänga ihop med mensen och hormonerna som spökar i kroppen. Men försök göra roliga saker skulle jag säga och tänk på att mensen faktiskt är tecken på att din kropp fungerar som den ska och bara det är ju värt att vara glad och tacksam för :-)

 
Ingen bild

anonym

1 oktober 2015 16:10

Hej! Jag kommenterade på din "flyrningar" inlägg men har inte fått något svar och jag vill gärna få svar! Kram

Mensbloggen

5 oktober 2015 08:55

Jag svarar i stort sett på alla kommentarer, så ta en titt igen och se om jag svarat. Annars kan du ställa din fråga i frågerutan på höger!

 
Ingen bild

Nathalie B

2 oktober 2015 16:19

Hej jag fick min första Mens på sommarlovet och jag har inte får den än på ca 3 månader. Är det normalt

Mensbloggen

5 oktober 2015 08:54

Det är normalt, den är bara oregelbunden :-)

 
Ingen bild

Ops

3 oktober 2015 23:05

Hej. I fredags var jag på toa i skolan och där äe toapappret hårt så jag lyckades på riva mig på ena blygläppen
Idag sved den lite och nu har den typ fått en liten skorpa där jag rev mig. Jag undrar om detta är farligt och om jag måste göra något åt detta eller om det kommer att läka?
Tacksam för svar

Mensbloggen

5 oktober 2015 08:51

Inget farligt, låt den bara vara så kommer det läka av sig självt. :-) Du kan ta lite idomin-salva eller liknande på

 
Ingen bild

Anonym

5 oktober 2015 03:36

Hej! Jag fick min mens igår (den är oregelbunden). I början när jag fick min mens de första gångerna så blödde det väldigt mycket. Men sen så har det varit jättebra och inte alls blödigt jättemycket utan ganska lätt :)
Men jag fick iaf min mens igår. Tänkte att det inte var något problem. Nu vaknar jag kl 3 på natten av min mens och det blöder mycket "vattnigt" blog om du förstår. Jag är rädd att jag ska få någon sån under lektionen.
Men frågan var om det här betyder att jag alltid kommer blöda mycket (nu & mina kommande mensar) eller om det kan lugna ned sig? Och finns det något jag kan göra om jag känner att mensen kommer på lektionen förutom att gå på toa? När lektionerna är slut så brukar vi typ ställa oss bakom stolarna och bara avsluta. Då brukar jag känna att mensen kommer. Det är inte kul.

Kram :)

Mensbloggen

5 oktober 2015 08:47

Det kan ändras så länge mensen är oregelbunden, så svårt att svara på!! Men under dagtid så känner man ju på ett annat sätt än nattetid, så ta bara med mensskydd till skolan och kom ihåg att byta :-) Kram

 
Ingen bild

ÄLSKAR DIN BLOGG

6 oktober 2015 21:59

Hej jag undrar när du ska uppdatera :) Jag ÄLSKAR din blogg och kollar varje dag ifall det kommer blogginlägg. Varför uppdaterar du inte? Ska du sluta blogga? Mycket skola? Inläggs brist?

Mensbloggen

7 oktober 2015 08:10

Åhh jag har så dåligt samvete, men jag SKA blogga. Har bara lite tidsbrist, that´s all! Kul att du gillar bloggen, alltid så kul att höra :-) Håll ut så ska jag blogga

 
Ingen bild

En oviktig fråga egentligen xD

17 oktober 2015 13:29

Heej!

 
Ingen bild

En oviktig feåga egentligen xD

17 oktober 2015 13:34

Hej! Tänkte ställa en fråga i min förra kommentar, men råkade skicka kommentaren efter att jag sagt hej.. Oops xD
Jag undrar varför man kan få brun mens? Är det för att mensen är "smutsig"? Mamma säger att man kan få det i slutet av mensen.. För min mens (fick den för typ 2 månader sen) var röd först, sen brun, och sen röd igen? Vad hände där i mitten av mensveckan egentligen? XD

Mensbloggen

19 oktober 2015 02:16

Hej där :) JA inget konstigt, mensen blir brunare/mörkare när den inte är så färsk längre, oftast då man blöder mindre.

Tänk dig ett sår, efter ett tag blir det ju brunare när skorpan kommer. Blodet som är färskt är däremot rött!! :-)

 
Ingen bild

Anonym(som har mycket frågor)

18 oktober 2015 12:30

Hej mensbloggen! Jag är en 11 årig tjej som undrar om min mens är pågång eller kommer om en tid. Jag har finnar,humörsvängningar,sötsug och flytningar sen ca 1 år tbx. Jag har varit i puberteten i ca 2 år. Häromdagen så fick jag en flytning med blodprickar/fläckar i ( inte jättestora men blod iaf) i trosskyddet och jag undrar vad det var? Har också haft jätteont i nedre delen av magen. Tacksam för svar!:-)

Mensbloggen

19 oktober 2015 02:08

Låter som din mens är på gång tjejen :-)

 
Ingen bild

another

20 februari 2017 10:30

Hej Mensbloggen :)

Det är så att förra månaden januari så hade jag min mens 7-10e.
Sedan ska jag ha min ägglossning den 27e Februari. Men igår hade jag mensvärk.. så kan man ha mensvärk innan ägglossning och annars finns det en möjlighet att jag är gravid trots att jag haft mens?

Tack på förhand :)

Mensbloggen

21 februari 2017 19:26

Om du haft mens så är du inte gravid :) Man kan få lite mensvärk runt ägglossning också så kanske det du kände runt den 27 feb :-)

 
Anonym

Anonym

31 maj 2019 12:24

Hej en fråga från en 12 årig tjej som precis fått mens.
Kan jag också få ägglossning? (tänker pga att jag är så ung) & ska man ha binda på sig under ägglossningen? Vill gärna veta eftersom jag ska på klassresa under min "ägglossning" (enligt en menskoll app jag laddat ner)

http://Mensbloggen

Mensbloggen

10 juni 2019 10:42

Alla med mens har också ägglossning ca 2 veckor innan mensen. Du behöver inte ha binda under ägglossningen, ofta märker man inte ens när man har ägglossning :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards