mensbloggen

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2015

Inlägg från Läsare

Av Mensbloggen - 28 oktober 2015 04:46

Först och främst måste jag bara säga TACK för att ni fortfarande läser och kommer hit dagligen, det betyder guld! Kan ju passa på och berätta vad sjutton det är jag gör som är så tidskrävande att jag aldrig bloggar... Jag tog ju studenten i våras och i somras flyttade jag till Kalifornien och här bor jag nu och jobbar som au pair i en familj (nanny typ). Så när jag inte jobbar är jag ute väldigt mycket och ser mig om. Så där har vi min historia.


Fick ett mail härom dagen då en tjej ville dela med sig av sin PMS-historia så tänkte vi låter henne göra det. Skrivs alldeles för lite om PMS och många förstår sig inte ens på det och tror det är påhitt. Kanske är lätt hänt, men de som verkligen har det vet att det är allt annat än påhitt. Här har vi hennes historia:


Jag är en tjej som är 19 år. Och har haft mens i ca: 6-7 år, haft problem med PMS och mensvärk ibland till och från. Jag fick min mens som 13 och problem med PMS och mensvärk när jag var 15-16 år gammal. Har funderat att börja med P-piller eller nått annat, men vet inte riktigt än. Iaf jag kan få PMS-utbrott jag kallar det för det, ca: 1-2 veckor innan mensen kommer igång! 


Onsdag den 7:e oktober 2015 i år, fick jag ett PMS utbrott. Vi skulle ha teater och testa olika scener, vi skulle hitta på egna saker att vara och göra. Och jag hade fått en roll att spela en roll, som jag inte alls ville vara. Så jag blev sur och ledsen på min drama lärare... Och allt gick utöver min drama lärare och mina vänner!! Jag var nere och ledsen sen tidigare så det gjorde inte direkt saken bättre, att sitta och tjura där. Jag drog ju ner min drama lärare mest. Hon som betyder oerhört jätte mycket för mig. Hon finns alltid där i vått och torrt för mig. Så nästan hela den drama/teater lektionen satt jag och va sur och ledsen. Då min drama lärare sa: gå ner och hämta det här. Då jag nickade nej! Då satte hon sig bredvid mig, pratade lugnt. Jag som vanligtvis kollad upp på henne. 


Den här gången kollade jag bara bort: ner i golvet och in i väggen. Vilket jag inte brukade göra. Hon blev lite sur och gick ifrån mig och sa: jag blir så trött på personer som sitter när dom är nere. Jag fick lite ångest efteråt då vi hade slutat. Jag var bara med på kanske 2 grejer som vi gjorde den dagen på draman. När vi skulle tillbaka till skolan gick mina tjejkompisar ifrån mig - jag fick gå själv. Vilket fick min drama lärare och tänka: "om jag och tjejerna var osams?" Jag sa då nej det är vi inte, jag fick endå gå själv hit, så det gör inget. Min drama lärare sa: det kommer bli bättre nästa vecka. Både hon (dramaläraren) och jag tänkte säkert det är bättre och prata med varandra, när båda har lugnat ner sig. 


Jag tror min drama lärare tänkt på hur jag hade varit under hela lektionen, och hur jag mådde. För jag kände på mig efter jag hade slutat och gått till skolan, så skulle hon skriva till mig på fb-chatten. Vilket hon också gjorde. Vi redde ut det där, vi kunde prata mer. Då hon sa: att hon inte kände mig, att jag brukar vara aktiv på draman, men det blir bättre nästa vecka. Jag berättade varför jag mådde och varför jag var var som jag var just idag! Hon förstog mig rätt bra. 
Veckan efter då vi hade drama/teater igen, så sa min drama lärare hej till alla när dom hade kommit. Mellans jag gick fram till mina drama lärare och kramade om henne. <3 Det var som att be om ursäkt och säga förlåt som jag har bettet mig, veckan innan. Det kändes så värdefullt att ge en kram. Slut.

 

 

 

Bild.

 
 
Ingen bild

Anonym

28 oktober 2015 13:52

Hej. Det här har inget med mens att göra men jag vill bara skriva av mig.. Jag är 13 år och jag känner mig verkligen deppad. Jag har känslan att mina två bästa vänner är arga på mig. Jag förstår inte varför. Jag har pratat med ena men hon påstår att det inte stämmer, ändå svarade hon knappt när jag skrev hej.

Jag vet att man heller inte bör tänka såhär, men jag har nästan hela mitt liv haft känslan att min mamma inte tycker om mig på det sätt som hon tycker om mina 3 äldre bröder. Hon har alltid försvarat de när pappa varit arg på dom men hon har egentligen aldrig försvarat mig. Det känns som att min pappa älskar mig mer än vad han älskar mina andra syskon. Han skäller aldrig på mig utan när mina äldre bröder varit på mig har han alltid försvarat mig & skällt ut dom. Men & andra sidan är det aldrig jag & mamma som bråkar då MSN brukar ju säga att mamma & dotter bråkst, det brukar vara jag & pappa som bråkar ibland över något oväsentligt när jag varit på dåligt humör. Det känns som att mamma köper kärlek till mig så hon "slipper" ge den kärlek till mig dom jag behöver. Hon köper dyra kläder till mig & jag vill hellre ha kärleken som mina bröder får utav henne än alla dessa kläder. Jag är bara så deppad & ibland känns det som att det inte spelar någon roll längre för någon om jag dör eller inte ...

Mensbloggen

31 oktober 2015 22:35

Hej, tycker du ska prata med dina kompisar igen öga mot öga och berätta i snäll ton hur du känner.

Samma med din mamma, tala om att du inte vill ha alla dessa saker, att du uppskattar kärlek från hennes sida så mycket mer. De betyder mer för dig liksom. Låt henne få en chans att förstå vad som pågår i ditt huvud :-)

 
Amanda

Amanda

28 oktober 2015 19:18

Tack för att du ville dela med dig av mitt mail jag skickade till dig. :-) gå gärna in och läs följ min blogg. <3 skulle betyda jätte mycket för mig. Jag skriver mycket olika saker. Kram

http://amandajudith.blogg.se

 
Ingen bild

Bk

7 november 2015 13:10

Hej. För ett tag sedan skrev jag ju att jag hade oregelbunden mens. Idag fick jag mens.. efter 5 månader. Och det var ganska "bra" tidpunkt jag fick den.. jag fick den på simningen och det var bra för att jag har varit jätte nervös inför att få mens på simningen, ifall det skulle märkas. Men det gjorde det inte utan der gick bra! Älskar din blogg.. även att du inte uppdaterar så ofta :) <3

Mensbloggen

12 november 2015 06:25

Åhh vad bra :) OCH TAACK, vad kul att höra!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

7 november 2015 22:24

Hej! Jag är en tjej på 13 år och ganska långt in i puberten men har inte fått mens än. Dock har jag väldigt mycket flytningar. Är det normalt?

Mensbloggen

12 november 2015 06:23

Ja, det är helt normalt!! :)

 
Undrande läsare häääär

Undrande läsare häääär

9 november 2015 18:00

Hejsan-.-
Har en fråga. Kan tampongen åka ut av sig själv, även fast Man inte gjort något. Det känns som om min tampong alltid åker ner. Varför är det så?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

12 november 2015 06:13

Om den åker ner så har Du inte tryggt in en tillräckligt långt. För sitter den för långt ner från början så räcker inte slidans muskler tag om den och håller den kvar. Sitter den rätt så åker den inte ut. (Om man inte krystar, till exempel vid nr 2 på toan). :)

 
Ingen bild

Muppen

11 november 2015 22:08

Hej hej Muppen här igen! Kan inte du ha ett schem på när du ska lägga upp inlägg på bloggen så man vet när man ska kika in? Till exempel så skriver du inlägg två gånger i veckan den på månda och freda exempel. Jag tror du förlorar många läsare när du inte gör inlägg. Och att du sätter in andras menshistorier och sånt är ju kul att läsa men det skulle vara kul om fu gjorde ett eget inlägg!

Bara tips och inget elakt för jag ääääääälskar din blogg och vill bara hjälpa till :) ha det bra

Mensbloggen

12 november 2015 03:22

åhh älskar dig för att du alltid kollar in här och kommenterar!!! TAck för du stannar kvar :)

Bra idé, ska tänka över det men kanske kan vara något!! :) Grejen är den att jag skulle villa byta bloggportal på nåpot sätt för denna har blivit så långsam, men vet ingen annan som har en frågeruta.. :/

 
Ingen bild

Muppen

14 november 2015 17:02

Hej hej Muppen här igen! Jag tror jag gick min första mens igår. Jag hade mensvärk och sedan kom det rosa (ljusrosa) på pappret när jag torkat mig. Men jag tänkte inte på det. Sedan nästa dag på morgonen var det rött på pappret efter jag gått på toa. Senare fick jag blodklumpar på pappret och tog en binda. Men nu har det gått många timmar och det ända som kommer är lite ljus rosa på pappret när jag torkar. Jag har häller inte fått mens i bindan.

Har jag fått mens eller inte? Jag är inne i prubeteten och allt. Jag är 13 har flytningar och har väntat på mensen länge. Min syster och mamma fick mens i min ålder.

Jag har mensvärk nu också tror jag. :)

Ääääälskar din blogg❤️

Mensbloggen

15 november 2015 06:25

Grattis till första mensen, det är en början :-)

 
Ingen bild

Anonym

21 november 2015 10:15

Hej, jag är 13 (om en månad 14) år gammal och har inte fått min mens en. Jag har haft flytningar i ca 2 år kanske, jag har blivit mer sötsugen, humörsvängningar och jag har hår i underlivet, under armarna osv . Är det ett täcken på att mensen kommer? Jag tror min mamma fick den när hon gick i början av 7:an min syster fick den i slutet av 7:an.

Mensbloggen

21 november 2015 11:26

Din mens kommer säkert snart och du har ju tecknen på att du är i puberteten helt klart :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards