mensbloggen

Direktlänk till inlägg 21 december 2015

Ägglossning

Av Mensbloggen - 21 december 2015 08:30

Vad är egentligen Ägglossning?!? Det är väldigt relevant när det kommer till mensen och hur kvinnokroppen fungerar. Så det är INTE mensen i sig som kan göra oss gravida eller inte. Mensen är bara ett tecken på att vi INTE är gravida eftersom ingen spermie befruktade ägget vid ägglossningen 2 veckor tidigare.


Så ägglossningen sker ca 2 veckor innen mensen och då är risken/chansen som störst att bli gravid, men har man inte oskyddat sex så behöver kroppen göra sig av med ägget och slemhinnan som den byggt upp (för att göra en trevlig miljö för ett foster), så då kommer mensen och vi blöder ut det. Så att vi får en ny chans att bli gravid nästa månad igen! Himla smart vår kropp är, vi har mycket att vara stolta och tacksamma över.


Och när man har oregebunden mens så har men oregelbunden ägglossning och det beror oftast på att horomonerna inte är helt stabila ännu.


 
 
Ingen bild

Anonym

26 december 2015 00:51

Hej!

Jag har haft mens i många år. Jag har oregelbunden mens när jag inte äter p-piller (vilket jag också gjort i flera år). Ibland hoppar mensen liksom över typ 4 månader. Betyder det att jag kommer ha mycket färre chanser att bli gravid när jag väl vill det?

Puss och kram

Mensbloggen

4 januari 2016 07:55

Eftersom du har oregelbunden ägglossning är det ju svårare att träffa in samlaget just vi äl och därför svårare att veta när chansen är som störst att bli gravid. Men finns ju hjälpmedel som tex ägglossnings test osv. Så tycker inte du ska oroa dig över det nu för det kommer lösa sig :) Kram

 
Ingen bild

Anonym

27 december 2015 23:57

Är det normalt att få annorlunda flytningar innan mensen? ska få min andra mens om typ 2 dagar och den börjar lukta jätte mycket , känner doften lixom jätte tydligt

Mensbloggen

29 december 2015 08:05

Ja flytningarna har också en cykel de följer, så de ändras :)

 
Ingen bild

Anonym

29 december 2015 23:05

Hej! Jag har haft min mens i över ett år nu (är 13år) men jag känner ändå ibland att jag måste planera vad jag ska göra innan mensen kommer. Känner att jag inte kan göra vissa saker som att åka och simma med skolan eller sova över hos mina kompisar. Blöder mest dagen efter mensen har kommit. Har mellan flöde tror jag. Använder bindor. Har du några tips hur jag kan slappna av och bara sluta tänka på allt som kan gå fel, som att mensen ska läcka i skolan? Kram

Mensbloggen

4 januari 2016 07:38

Tänk att du bara lever en gång så låt inte mensen stoppa dig från att göra vad du vill. Alla tjejer får eller har mens så det är verkligen inte konstigt, helt naturligt och det värsta som kan hända är ju att det läcker. Och då löser man det då bara, inte hela världen!! :)

 
Ingen bild

Anonym

1 januari 2016 11:30

Hej! Nu har jag min andra mens, första gången hade jag lite första dagen, andra dagen hade ja lite-normalt, tredje dagen hade jag skit mycket verkligen, en nattbinda läckte igenom på 2 timmar, ut i byxorna, fjärde dagen hade jag också jätte mycket men lite mindre än tredje dagen. sedan började de minska, men jag hade mens i 8 dagar. nu hade jag normalt mycket mens första dagen, sedan nu är det min andra dag och jag har hur mycket som helst. Natten till denna dagen hade jag en nattbinda, sedan hade jag typ slut på nattbindor och den fylldes på kanske 1 timma asså i mitten fylldes den, och när jag skulle byta byxor till ett par pyjamasbyxor läckte dom igenom direkt när ska satte på mig dom, så jag satte i en vanligs binda ovanför nattbindan, sedan drog jag på mig ett par extra trosor över den andra, + ett par nya pyjamas byxor. när jag vaknade var bindorna helt fyllda enda ut till kanterna, trosorna var helt nerblodade, överallt var de nerblodade. Nu använder jag under dagen libresse Maxi bindor som är lite tjockare, och måste byta en gång i timmen. Tror du min mens kommer minska efter den här dagen? Kommer jag ha mens i 8 dagar igen? det är skit jobbigt nämligen.

Mensbloggen

3 januari 2016 23:29

Hej, i början kan mensen vara oregelbunden så förhoppningsvis slipper du blöda så mycket i framtiden. Men vissa har ju rikligare mens också och då finns hjälp att få! :)

 
Ingen bild

Lisa

3 januari 2016 11:50

Hej
När jag försöker sätta in en tampong brukar det göra väldigt ont innan man kommit in ordentligt. Sen går det bra. Och hur mycket jag än slappnar av blir det så. Kan man göra ngt åt det?

Mensbloggen

3 januari 2016 23:25

Du kanske kan testa med lite vaselin på toppen?? :) Eller ändra riktningen lite

 
Ingen bild

Mollie

4 januari 2016 17:42

Hej!
Jag var 11 år när jag fick min första mens i Augusti 2015 nu är jag 12 men iallafall, det var nu 4 månader sen min första mens... Kan det vara något farligt som har hänt? Vad ska jag göra? :(

Mensbloggen

5 januari 2016 06:13

Din mens är bara oregelbunden :) Inte ovanligt alls att det blir så!!

 
Anonym

Anonym

20 februari 2016 23:28

Hej. Jag är tio år och har snart haft flytningar i två år. Jag har också börjat växa på längden och får finnar. Jag har läst lite om mens och alla säger att det är ett täcken på att mensen kommer snart. Jag har lite frågor om typ vad ska man ha för binda och sånt där. Kan du ge mig lite tips. Snälla

http://ingen

Mensbloggen

8 mars 2016 06:12

Alla tycker olika, så man får testa olika bindor och se vilken man gillar bäst!! Jag gillar Libresse rosa eller turkosa :)

 
Ingen bild

anonym

5 mars 2016 18:32

Jag är 11år fyller tolv om några månader jag har mens men jag har ljus röd mens och ganska riklig mens eller jag vet inte om den är riklig men det känns så jag går på toa ofta för att det är första gå gen jag använder binda och jag vet inte riktigt hur den ska sitta och mamma vet om att jag har mens och hjälper mig men jag undrar bara varför mensen är röd och ganska flytande?!? Vet att det är lång kommentar men behöver veta om det är normalt och vad jag kan göra om jag ens kan göra nåt?!?

Mensbloggen

8 mars 2016 06:33

Låter normalt!! Byt bindan när blodet närmar sig kanterna - då den börjar bli full :-)

 
Ingen bild

Hemlig nb

18 mars 2016 20:28

Hej jag har haft regelbunden mens nu i ca 1 år. Och jag skulle få min mens för en vecka sen men har inte fått den? Är bara 14 år och har inte haft sex så vad kan det bero på?

Mensbloggen

19 mars 2016 18:23

Det kan bli så inget konstigt :-)

 
Ingen bild

anonym

11 april 2016 22:08

Hejsan! Förra veckan tror jag att jag fick min första mens.. Jag var i skolan osv, och på kvällen när jag skulle gå på toaletten så såg jag en fläck i trosan, ungefär lika stor som nageln på tummen, det var långt fram i trosan. Men jag hade inte någon mensvärk... Är det mens?

Mensbloggen

12 april 2016 23:54

Var den röd/brun? Så låter det som en början på mensen :-)

 
Ingen bild

Jackie

7 maj 2016 09:16

Hej! Hos mig e det konst

 
Ingen bild

Jackie

7 maj 2016 09:22

Hej! Hos mig e det så att jag alltid märker av ägglossningen jättetydligt innan mensen kommer(det brukar inte va 2 veckor innan utan kanske bara ngra dagar). Det e som flytningar i enorma mängder och ja måste ha binda, okej, trosskydd funkar oxå för annars läcker det. E det konstigt??? Kan jag simma när den här ägglossningen sker? Och en annan sak: Jag e orolig att jag har svampinfektion i slidan!! Har hört att man kan bli, öh, steril eller vad det heter om man inte behandlar infektionen. Om jag har det, så har jag nämligen haft de länge nu. Hur märker man att man e steril?

Mensbloggen

7 maj 2016 20:23

Nej det är inget konstigt! :) Visst kan du simma. Det kommer inte synas.

Gå till umo och kolla om du misstänker en svampinfektion så du slipper gå runt och vara orolig!! :)

 
Ingen bild

Anonym

19 februari 2018 08:21

Hej!
Jag är en tjej på 21 år!
Jag hade ett vanligt samlag i april-maj 2017. Sen så har mensen kommit varje månad fram till mitten av augusti! Och nu har jag inte haft mens sen dess!
Asså ett halvt år utan mens!
Vad kan det bero på?

Mensbloggen

19 februari 2018 10:09

Om du varit väldigt stressad så kan det ligga bakom, eller om du gått ner mycket i vikt. Oavsett anledning tycker jag du ska kolla upp det hos gyn, umo, kvinnohälsan eller vad som finns i din stad!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards