mensbloggen

Alla inlägg den 2 maj 2013

Av Mensbloggen - 2 maj 2013 17:33

Fråga: "Det är så att jag är 12 år gammal, snart 13 om tre månader. Och min mamma förväntar sig på att jag ska få min mens! alltså! Hon var 12,5 år när hon fick den.. Och BARA för att jag passerat den åldern så tror hon att jag inte kommer att få den. Hon snackar om någon jävla hormonsjukdom, snälla hjälp mig. Är jätteorolig, det känns som att det börjar påverka min vardag!"



Svar: Det är absolut inte fel på dig! Det finns ingen "regel" som säger att man får sin mens i samma ålder som sin mamma var när hon fick sin. Det är bara ett riktmärke man kan utgå ifrån. Du ska också komma ihåg att man får hälften av alla sina gener från sin pappa, dvs 1/4 av ens gener kommer från farmor. Fick din farmor då mens lite senare så kanske du har de generna, eller kanske en kombination av din mammas och farmors gener... Faktiskt så är det inte ovanligt att tvillingar får mens vid olika tid och tvillingar om några har lika gener... 12 år är fortfarande väldigt ungt, vanligaste är att få mensen kring 14 år åldern och det börjar inte bli sent för ens 15-16 års åldern. Så ta det lugnt! Du är normal, du är bara inte din mamma! Är själv ett levande exempel, min syster fick sin mens 2 år tidigare än vad jag fick. Låt inte detta påverka din vardag! Kramar :)



 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards