mensbloggen

Alla inlägg under januari 2014

Av Mensbloggen - 31 januari 2014 18:20

 


Alltid lika kul när ni skickar in historier :) Så tacksam för alla ni som gör det och blir även så himlans glad av att höra att ni uppskattar bloggen, kommer in en sån fin kommentar då och då och ville bara säga STORT tack till er som skriver de. Brukar inte "svara" på de kommentarerna, men ni ska veta att jag ser och bli såå glad!!


Av Mensbloggen - 31 januari 2014 18:13


 


Sprang över denna bild :)

Tycker den var lite smårolig eller vad säger ni?

(Gilla inlägget här under ifall du gillade bilden)



Av Mensbloggen - 27 januari 2014 18:44

Vissa blöder ju mer... Vilket jag vet kan vara väldigt omständigt och lätt leda till järnbrist. Det finns ett receptfritt läkemedel på apoteket som man kan käka och detta minskar mensen med upp till 40%. Däretmo kan det bli ganska dyrt i längden, eftersom detta inte är det billigaste läkemedlet tyvärr och det ingår inte i högkostnadsskyddet. Men vid speciella tillfällen så kan detta verkligen vara bra för er som blöder mycket. Mensen varar lika länge och man har lika mycket mensvärk bara det att man blöder mindre av detta. På apoteket så får man 18 tabletter för en hundring. Man ska ta 2 tabletter 3 gånger/dag enligt instruktionen men all sån information finns i varje ask. Men om man räknar så, så kan man ju räkna att man typ äter knappt en ask/mens dvs 100 kr i månaden bara på tabletterna. Alltså ganska dyrt i längden.


Därför blöder man väldigt mycket (så att det hindrar ens vardag) rekomenderar jag att man kontaktar umo eller läkare för det finns billigare sätt att kunna leva igenom sin vanliga vardag!! :)


Dessa tabletter heter hursomhelst Cyklo-f eller Cyklokapron. Den "vanligaste" är den på bilden. Men sen finns även brustabletter och injektionsvätska, men då stiger priset rejält !! De är heller inte så vanliga, så alla apotek har inte dessa. 16 Brustabletter kostar runt 240 (!).  Men man kan kolla på apotekets hemsida om just DITT apotek har de hemma, smidigt! 




Cyklo-f®


Av Mensbloggen - 25 januari 2014 16:38

... då jag fick mens. (fortsättning på rubriken). Exakt, alla som nyss fått mens har (oftast) en hel del obesvarade frågor, jag vet - jag var en av de. Så här är några frågor jag önskar jag hade haft svaret på då jag fick min mens.


Mensvärken, what to do with it?

Det bästa och mest effektiva är värktabletter, Alvedon, Ipren, Panodil m.fl Annars är värme ett bra knep, värmekudde eller liknande.


Det bara rinner blod, ska det vara så?

Svar Ja. Det är normalt och det kommer att rinna blod för de allra flesta, så bli inte orolig om vattnet i toan blir rött när du går på den. Det brukar det bli!


Kan jag duscha med mens?

Absolut, duscha precis som vanligt! Skulle det rinna ner lite blod i duschen så kommer det bara ner i avloppet. Däremot kan det vara bra att inte direkt torka underlivet med badhanduken om den är ljus för att undvika fläckar, ta lite papper istället. Tänk också på att kanske inte stå på mattan om du inte har trosor på dig... (den olyckan har hänt mig).


Hur ska jag göra i skolan?

Gör som hemma, toaletter finns i skolan och ha några bindor med dig i väskan. Bindorna kan du "gömma" mellan dina böcker och så går du bara på toan under en rast mellan lektionerna eller under lektionen om du föredrar det.




 

 

Ps. Skulle bli glad av att höra vad ni vill att jag ska skriva om? Lämna gärna en kommentar med förslag:)





Av Mensbloggen - 21 januari 2014 15:09

Har ett litet tips som jag slälv använder mig av och jag upplever att det hjälper. Nämligen att använda sig utav "handvärmare". Ni vet sånna som är gjorda för att ha i vanten eller jackfickan en kall vinterdag. Man knäcker bara en metallbit i så blir de varma och sedan för att "nollställa" de så kokar man de i ca 10 min. Knäck en sån och ta på magen, istället för en vetekudde så varför inte? Dessutom är handvärmarna små och "funnkar" överallt bara de är "laddade", dvs kokade. Mycket praktiskt tycker jag. 


Handvärmare finns att köpa lite här och där, jag har sett de på Teknikmagasinet och Kjell & Company, Clas Ohlsson har säkert också... (den typen av affärer). Priset ligger runt 30 kr/st ca.


Det finns ockå lite mer avanserade handvärmare som man laddar med usb, lite dyrare (runt 200kr) - ej på bild i detta inlägg.


 




Information, priser och affär:


Rött Hjärta, Teknikmagasinet


Blå cirkel, Kjell & Campany



Av Mensbloggen - 18 januari 2014 18:24

Det här är MIN historia

Jag har som ni kanske vet eller inte vet haft järnbrist eller blodbrist inte riktigt säker på skillnaden. Hur som helst så hade jag allldeles för lite hemoglobin i bloden (röda blodkroppar). Jag hade alltså för få bröda blodkroppar, och i de röda blodkropparna finns hemoglobinet, hemoglobinet ger blodet dess röda färg och är ett järnhaltigt ämne. Hemoglobinet även kallat hb transporterar syre från lungorna till kroppens celler. Har man då för få röda blodkroppar så transporteras mindre syre i kroppen... Vilket leder i första hand till trötthet och om det sjunker ännu mer kan man bli yr, bli andfådd snabbare, få hjärtklappning, få huvudvärk och örnsus bl.a


En kvinna ska normalt ha ett hb- (hemoglobin) värde mellan 120-155 g/liter. När jag kolla mitt så var det på 95 g/liter... Under 100g/liter så börjar det bli mer "allvarligt". Jag hade då Anemi, som det kallas. För mig berodde det på rikliga mensblödningar... Under den perioden var jag ständigt trött, sov t.o.m middag efter skolan vilket jag aldrig gjort tidigare dessutom uppfattades min kondition som mycket sämre... Blev andfådd av att cykla hem från skolan vilket jag alridg blivit innan på det sättet. Jag som också gillar att springa och gör det regelbundet upptäckte att jag inte orkade lika mycket som tidigare även fast jag inte sprang mindre...Jättefrustrerande! Även idrotten i skolan gick såklart sämre, men jag pratade med min idrottslärare så hon visste om det och det drabbade inte mitt betyg. Vilket jag råder alla med järnbrist att göra för era idrottslärare kommer ha förståelse!!


Jag åt mycket järnrikt under den tiden och även järntabletter...Men det tog tid för mig att komma "tillbaka", för när man blöder mycket regelbundet och samtidigt kämpar med att få upp järnvärderna så kan ni tänka er att det inte är det lättaste... Men det går! Var noga med kosten och äta järnrikt utöver järntabletterna. Det är bra att äta inälvsmat, brockoli, rött kött (tillagat), nässlor... 


 


UPDATE: Nu är det NY omröstning i menyn på höger. Kolla & Svara :)

 

TSS

Av Mensbloggen - 17 januari 2014 19:29

Tss är forkortning för Toxic Shock Syndrome, "tampongsjukan". Namnet tampongsjukan kommer ifrån att det framförallt var fertila kvinnor som använde tampong (under mensen) som fick Tss. Det var under 1970-talet som Tss blev känd, alltså inte såå längesen. 


Tss orsakas av ett gift (toxin) som bakterien "Gula stafylokocker" kan utsöndra. Tss är en väldigt ovanlig sjukdom och kan inte förebyggas. Idag är antalet fall inte kopplade till mensen eller tampongsjukan på samma sätt som förr. Idag får de flesta sjukdomen i samband med en hudinfektion eller en infektion i ett sår till exempel efter operation. Det enda man kan göra i förebyggand syfte är att inte ha en tampong inne för länge, alltså längre än rekomendationerna som är 8h. 


Symptom: 

Har man Tss får man hög feber och samtidigt någon/några av nedanstående punkter


- Kräkningar eller diarré

- Hudrodnad eller röda ögon

- Svulna handflator och forsulor

- Ont i musklerna

- Huvudvärk

- Yrsel och kallsvettningar

- Illaluktande flytningar då man använder tampong


Som jag sa är det en ovanlig sjukdom, men den förekommer och kan vara allvarlig. Har man den så måste man behandlas på sjukhus med antibiotika (direkt i blodet).


Källa 1

Källa 2


 


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards