mensbloggen

Alla inlägg under augusti 2015

Av Mensbloggen - 29 augusti 2015 03:22

Allt man egentligen ser är ju mensen men det är inte mensen i sig som kan göra oss gravid. Utan det är ägglossningen, en funktion många inte känner av alls. Ägglossningen är precis som mensblödningen en del i mensen cykel (en menscykel är ca en månad). Så har man en regelbunden mens inträffar ägglossningen ca 2 veckor innan mensblödningen. Det är då risken/chansen är som störst att bli gravid, dock kan man bli gravid hela månaden även om vissa tider är mer troliga.


Vid ägglossningen så släpps ett ägg iväg från äggstocken och inväntar befruktning av en spermie. Sker in det (sex) så måste ägget och den upbyggda slemhinnan komma ut för att ge plats tills nästa månads ägg därav mensblödningen. 


 

Av Mensbloggen - 15 augusti 2015 19:11

P-piller, en diskoussion som har många vinklar och även jag har min vinkel. Men kom alltid ihåg att aldrig dömma något förens ni testat och fått er egen uppfattning. Jag har testat och jag har min uppfattning, men alla tycker olika så för vissa funkar det utmärkt och för andra inte. För mig av det jag testat så håller jag mig gärna bortom från det än så länge. Kanske kan ändras i framtiden, vem vet.


Nummer ett att veta är att p-piller (eller mini-piller) är hormoer du tillsätter i kroppen, konstgjorda hormoner som finns naturligt i kroppen. Hormoner är det som styr många av vår kropps funktioner och att börja mixtra med könshormonerna har påverkan på ett eller annat sätt för de flesta. Man kan få annat humör, illamåeende, ömma bröst, mer eller mindre finnar, nedstämdhet m.m För min del mådde jag fruktansvärt illa och kräktes.


Kort sagt ändrar man kroppens hormonbalsnas med p-pller, men har men obalans innan kan p-piller hjälpa till att stabilisera den. Så vissa kan hjälpas av p-piller. Och för alla är inte p-piller ett skydd mot gravdiet, vissa äter p-piller för att kunna leva ett normalt liv med mensen. Har man väldigt extrem mensvärk eller blöder väldigt mycket eller länge så kan p-piller hjälpa mot det. Man får både mindre värk, mens och antalet blöd-dagar. Har man inga problem med mensen eller ett aktivit sexliv tycker jag däremot p-piller är onödigt. Är ni nyfikna eller vill veta mer så kontakta din ungdomsmottagning! 


 

Av Mensbloggen - 14 augusti 2015 01:59

Så kul när ni väljer att dela med er av era historier, och blir så glad varje gång jag får en!! TUSEN TACK 


 

Av Mensbloggen - 12 augusti 2015 02:27

Var på en allmän toalett idag här i USA och såg denna lilla aparat i väggen. Något jag aldrig skulle tänka mig finns i Sverige? Men rätta mig om jag har fel. Man kunde alltså köpa en tampong i automaten för 25 cent. Men praktiskt om det krisar och man glömt mensskydd. Har ni sett något som detta? Kanske utomlands, eller i Sverige? (Bilden är fotad av mig, så inte google).



Av Mensbloggen - 8 augusti 2015 07:13

Att prata är en nyckel i livet till många dörrar, det gäller allt inte bara om det tabubelagda ämnerna utan om allt. För berättar man inte vad man tycker eller känner så kommer inte de i din omgivning få veta helle och hur ska det då bli bättre? Så våga prata, det betyder så mycket och ger så mycket. Jag var en gång i tiden en mussla som inte öppnade mig för någon över huvud taget alls, jag var rädd för att släppa folk in för nära för det är också då som man kan bli som mest sårad. Men våga leva och göm dig inte, livet är för kort för att slösa bort.


VÅGA PRATA, har du något på hjärtat så prata. Det spelar ingen roll om det handlar om vad du känner eller om mensen eller något annat... Sluta grubbla så mycket på egen hand, att tänka för mycket är sällan bra. Tro mig jag vet! Varför ska vissa saker vara så mycket svårare att prata om? Det är samhället som satt de gränserna, och idealen. 


Har du något tjejproblem, till exempel mensen så gå till din mamma eller bästa vän - någon du litar på. Tänk inte, utan bara säg vad du har på hjärtat rakt ut. Personerna som älskar oss, dömmer oss inte. Det är just därför som vi kan prata om det känsligaste med just dem. Våra mammor har gått igenom puberteten och mensen en gång i tiden, hur svårt det än är att föreställa sig så vet de exakt vad det är du går igenom!! Så mammorna om någon är de som kan hjälpa oss och de VILL hjälpa oss. Men då måste vi också låta de hjälpa oss. Våra föräldrar har vetat sen dagen vi föddes att vi kommer växa upp och gå igeom puberteten, det är normalt och naturligt. Varför skämmas över att vara normal.


Jag är så ledsen över den dåliga uppdateringen (vilket jag nämnt tidigare), men allt det jag skrivit i detta inlägg kan man säga att jag lever i just nu. Jag lever livet på andra sidan jorden helt utan trygghet. Tog mitt pick och pack och lämnade min komfort-zone utan någon vid min sida. Bland det svåraste jag gjort, men samtidigt bland det bästa jag gjort för min skull. Så längs denna väg har jag definitivt fått prata och stå upp för mig själv, för har ingen som helst att luta mig mot eller prata mitt modersmål med. SÅ VågaPrata :) 



Av Mensbloggen - 2 augusti 2015 07:39

 

TACK för att du ville dela med dig!!! :)


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards