mensbloggen

Alla inlägg under november 2012

Av Mensbloggen - 30 november 2012 16:50

Fick ett önskemål om att jag skulle skriva ett inlägg om att raka underlivet & om sex.

Så här kommer detta inlägg!

 

Rakning utav underlivet:

Det finns många sätt att ta bort håret på, vissa gör mer ont än andra. Mitt bästa tips är att TESTA SIG FRAM, och se vad som är bäst for sig. Att raka med rakyhvel gör inte ont alls, se bara till att inte ha en engångshyvel, de har nämligen mycket stummare knivar. Ha en riktig! Nackdelen med rakhyvel är att det är stubb efter 2 dagar igen...


Det finns även hårborttagningskrämer, men läs på förpackningen om de kan andvändas för imtimt. Jag personligen skulle inte rekomendera detta eftersom de där krämerna är mer eller mindre frätande. Och underlivet är ju ganska känsligt.


Man kan vaxa eller andvända sig av epilator, har dock hört att det gör sjukt ont. Hörde en som sa att det gjorde "svim.ont" ... Så om ni vill det, så testa på benen först så vet ni lite hur det känns.


Om man rakar underlivet så är det väldigt lätt att man får rakfinnar, men var noga med att smörja in efter rakning och även andvända bomulstrosor ibland. Det är bra för underlivet! KOm också ihåg att andvända rikligt med raklödder vir rakning. Eller så kan man ju bara klippa lite, ta en kam mellan huden och saxen för att inte råka klippa "fel".



Om sex:

Det finns en lag i Sverige som säger att man inte får ha sex när man är under 15 år. Om tillexempel en tjej som är 13 år är tillsammans med en kille som är 18 år. Om de då har sex så räknas det som våldtäckt eller sexuellt utnyttjande. Även om båda var med på det. Denna lag är till för att skydda barn att bli sexuellt utnyttjade!


Så man bör tänka eftert väldigt noga innan man har sex. Och visst finns det dem som har sex innan de är 15 år, men om de älskar varann och ingen går till polisen vill säga så kommer det inte hända så mycket. Dessa åldrar varierar i olika länder i världen, och 15 år är det i Sverige. 


Det viktigaste inom sex tycker jag är att ni BÅDA verkligen älskar varandra och prata om sex. Var säker på att DU VILL, låt inte den anra partnern övertala dig och säg NEJ om du inte vill.


Den som krev kommentarern frågad om man räknas som slampa om man skulle ha sex innan man är 15 år. Jag skulle nog svara att det beror på vilket umgänge man är i. Har man några nära vänner så skulle man inte vara en slampa, tillexempel. Men jag tycker man ska vara noga med vilka man berättar det för, att man haft sex alltså... Jag tycker inte man skulle räknas som slampa. Slampa för mig är mera a one night stand och en player som gör det all the time typ.. 







Av Mensbloggen - 30 november 2012 16:48

"Hej! :) ville bara tipsa om menskopp ;) använder inte själv men ska nog köpa en :)
Det kanske är fler som tycker den e smart!
Osså ville jag berätta att jag brukar dra bort bindan när jag spolar toan :p
Kram!"



Skrev ju ett inlägg för ett tag sedan om att det låter när man dra bort bindan, fick då detta tips att man kan dra bort den när man spolar. Tyckte det var väldigt smart så delar det tipset med er alla! :)




Av Mensbloggen - 30 november 2012 16:14

Kolla bara på bilderna nedan, antalet unika besökare här på bloggen ökar för vaaarje månad. Kolla Fabruari månad då jag starta bloggen, och kolla nu i November... Jag tror hela tiden att Nej denna månad kan inte bli "mer" än förra... Men jo det kan det visst. Och jag blir lika förvånad varje gång! Är i alla fall supertacksam och detta gör mig bara ännu mer motiverad till att blogga :-) Detta blev en liten parantes från de vanliga typen av blogginlägg. 

När jag ändå håller på med en så kallad parantes ^^ Så tänker jag passa på att säga att imorgon är det FÖRSTA DECEMBER! Vilket betyder att alla julkallendrar börjar inklusive den här på bloggen! Men kom ihåg ha inte för höga förväntningar... ^^ 


Vänster bild: UNIKA besökare

Höger bild: ANTAL Sidvisningar

     

Av Mensbloggen - 30 november 2012 16:00

Resultat från föregående:

 

   

 

Totalt röstade: 24 Personer

Antal som röstade på * : 0 Personer

Antal som röstade på * * : 0 Personer

Antal som röstade på * * * : 1 Person

Antal som röstade på * * * * : 5 Personer

Antal som röstade på * * * * * : 14 Personer

Antal som röstade på "första gången jag är här": 4 Personer

 


NY FRÅGA:

Hur upplever du mensen, om du har mens vill säga?

 

Bra, då vet jag att kroppen fungerar

Okej, jag överlever

Fy fan... hemsk

 

 

Av Mensbloggen - 29 november 2012 22:07

Jag tror i stort sett alla någon gång under livet upplever att man tappar livsglöden. Livet kan känns som en enda stor och brant uppförsbacke! Det är normalt för livet får upp och ner i olika perioder och delar av livet. Men vad som verkligen hjälper att tänka är: Att om livet är som en uppförsbacke så kommer det defenetivt en nedförsbacke efter... Så om det känns tungt just nu, så betyder inte det att det kommer kännas så föralltid.

När jag är ledsen och nedstämd lägger jag mig i sängen, kollar på alla fina och djupa texter på weheartit tills jag somnar. Dessa texter (och bilder) är så otroligt fina och man blir verkligen inspirerad, iaf jag!

Men vad jag vill komma fram till är att hur tufft och hårt livet än känns så ge inte upp, för det finns så mycket fins med livet. Tyvärr så ser man oftast bara det tråkiga och negativa, men sluta upp med det. xx <3

Av Mensbloggen - 26 november 2012 14:37

Vad ska man egentligen välja för mensskydd? Ja det finns ju så himla många att välja på, olika märken och dessutom ett dussin olika modeller inom samma märke. Det är inte lätt att veta. Mitt allra bästa tips är att pröva sig fram, för alla tycker olika och därför kan bara du bedömma vilken sort du föredrar. Samma sak gället tamponger, men det är inte ett lika stort utbud, så det kanske gör saken lite lättare. :-) Har skrivit små guider om de olika märkerna, kika in länkarna för att läsa:

Libresse tamponger, OB tamponger, Libresse & Always bindor, Tampax tamponger.


Det finns fördelar och nackdelar med allt, tänkte dra en nakdel med binda. Kommer ihåg att jag hade det problemet, eller halvt har fortfarande. ^^ Jo det är det, att det låter ju när man drar bort bindan från trosan... Ni kanske inte tänk på det, och egentligen är det ju ingen big deal. Men kommer ihåg att jag tyckte det var jobbigt i början speciellt i skolan. Men med tiden så kommer man ju på sina små tips, mitt blev att sätta på vattenkranen under tiden... (om det var folk utanför toan vill säga). 


 

 



Av Mensbloggen - 25 november 2012 16:21

Jag tror alla med mens har haft/har mer eller mindre mensvärk. Jag tror inte det är så vanligt att inte känna något alls. På den fronten har jag det ganska bra, oftast.. Men det finns de som bara kan ligga ner och skrika, eller knappt gå. Så ska man inte behöva ha det, för det finns faktiskt hjälp att få. Det finns även vissa övningar som kan lindra värken, tänkte förklara mina två favoriter: (Har försökt rita i paint, vilket inte är min starka sida. Men huvudsaken är att ni förstår.)

Den fyrkantiga boxen på bilden så föreställa soffa/bänk/stol etc... Kom ihåg att ni gärna får dela med er av era tips och bästa sätt att lindra mensvärken.


Värme kan också vara bra för mensvärken, typ en vetekudde... Eller om man inte har det ta en vattenflaska med varmvatten i. Man kan också ta en alvedon eller annan värktablett. Om dessa inte hjälper så bör man få hjälp för att kanske få en starkar värktablett som är receptbelgad eller kanske P-piller, de lindrar också mensvärken... Enklast är att ta kontakt med en expert för bästa råd och tips.


Ligga på rygg med benen uppåt i 90 grader: Ligga förslagsvis på golvet (på rygg) och ha rumpan mot en soffa/bänk/säng/stol etc.. Lyft upp benen på föremålet i 90 gradet. Ha händerna på magen eller under, i svanken.











Stå på knä på golvet, med magen vilande på säng/soffa/stol etc: Stå på knä på golvet, och böj kroppen i höfterna och häng över sängen/soffan etc... När jag står så, så brukar jag hålla på med mobilen för att fördriva tiden. ^^


 

Av Mensbloggen - 23 november 2012 17:34

Denna dag hade jag en lååååång sovmorgon så såg en jättego´ och mysig film i morse. Tipsar om den här eftersom den verkligen är värd att se. Den är lite småjulig också, så för tillfället längtar ja oerhört mycket till jul efter att ha sett filmen. Den är verkligen super-bra och en perfekt fredagsfilm med en påse godis eller en burk Ben&Jerry. Mums! Rekomenderar.


Här är trailer & bilder :)









Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards