mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Varför Mensvärk

Av Mensbloggen - 7 mars 2014 17:33

Mensvärk är vanligt att man få omkring ens mens. Den sitter oftast i nedre delen av magen (under naveln) eller så kan man få ont i nedre delen av ryggen. Det är lite olika. Vad är det då som orsaker mensvärken?! Blodet i sig är ju inte det som gör ont, utan det beror på att livmodern drar ihop sig när den ska stöta ut blodet. Det är det som gör ont, livmoderns rörelser!


Detta blev ett lite kortare inlägg så avslutar med två frågor kring detta ämne:

 

Vad ska jag göra för att bota mensvärken?

Ta en värktablett vid första tecken på värk, det hjälper på de flesta. Har du inte tillgång till någon värktablett så kan värme vara bra, ex en varm dusch/bad eller en varm vetekudde.


Hjälp, värltabletter hjälper inte mot mensvärken?

Vissa har mer värk än andra och visar det sig att värktabletter inte hjälper på dig så kontakta din läkare eller ungdomsmottagning. Där kan du få starkare värktabletter på recept. Det finns hjälp att få om du ber om det! Du ska kunna leva som vanligt, inte bli sängliggandes av smärtan.


Tips från mig: Har du verken tillgång till vetekudde, varm dusch eller värktabletter. Knäck en handvarmare, väldigt behändlig och lätt att bara ha i väskan. Skrivit ett inlägg om det tidigare, kan läsas HÄR.

 



 
 
Ingen bild

Anonym

9 mars 2014 13:24

Kan du inte göra ett inlägg om könssjukdomar?

 
Ingen bild

Fgghjyrewsaa

9 mars 2014 20:33

Är det farligt att inte ha mensvärk om man har mens?

Mensbloggen

9 mars 2014 23:11

Nej verkligen inte! Vissa har den turen:)

 
Ingen bild

Anonym

13 mars 2014 20:19

Är 13 år har haft men i snart lite mer ån ett halvår och min mens är ljusbrun och klumpig ibland kommer de vanlig men de är typ första dagen en gång när jag torkar mig annars är den så. Vad ska jag göra? Är de farligt och varför är de så?

Mensbloggen

13 mars 2014 21:03

Den är bara oregelbunden, vilket är ofarligt!

 
Ingen bild

anonym

10 april 2014 21:15

om man kliar i under vad ska man då göra

Mensbloggen

11 april 2014 23:04

Kliar under vad? :)

 
Ingen bild

anna

4 september 2015 19:10

En glasburk med skruvlock är bra tycker jag. De flesta har en hemma nånstans.
Fyll burken med varmt, hett kranvatten och lägg i en tröja lr annat tyg (så du inte bränner digpå den). Håller värmen väldigt länge, min på 7 deciliter håller värmen hela natten om den är i en tröja undet täcket.

Mensbloggen

8 september 2015 05:20

Bra idé! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards