mensbloggen

Direktlänk till inlägg 10 maj 2014

10 saker att göra under mensen

Av Mensbloggen - 10 maj 2014 17:33

Tack till den som gav detta som "inläggstips", tyckte det var en rolig idé :) Och som den som kommenterade sa kan vi alla behöva lite pepp under that week.

 


Alltså, 10 saker att göra under mensen - utan att ha dåligt samvete över det:


1. Äta choklad i mängder, det förtjänar du!! Eller godis om du föredrar det, vi måste ju ha någon glädje av ha ligga hemma i sängen eller sitta i plugget/jobbet med mensvärken.

2. Åh nej var det löpning på idrotten idag!? En anledning till att stå över den med denna molnade värk i magen, mensvärken kan man alltid skylla på. Faktum är att den kanske rädda dig från den där jobbiga idrottelektionen?

3. Stanna hemma från skolan/jobbet en dag, gå runt i pyjamasen, ta en lång sovmorgon och ha film/serie-marathon. (psst glöm inte chokladen).

4. Hoppa över träningen, ibland bara orkar man inte släpa sig dit - här har du en anledning, glöm samvetet för denna gång.

5. Ta bussen/bilen till jobbet/skolan istället för cykeln, tycker du kan unna dig det - lite ljus till dagen under den ev. mörka mensvärken.

6. Ha mjukisbyxor hela dagen, jag vet att vi alla letar efter en bortförklaring till att kunna gå i mjukisar dagen lång - här har ni en anledning som är helt godkänd ovadsett vad du tänker göra.

7. Ta ett långt bad i ett mörkt badrum, glöm inte tända värmeljusen och ha i badbubblorna. Glöm alla måsten och slappna av!!

8. Ha håret uppsatt i en hög tofs, skippa sminket - bara var!

9. Ensam hemma? Vad passar inte bättre än att dra på volymen och sjunga med, jag vet att du gillar det ;) Kanske ta fram glassbyttan och äta direkt ur bunken.

10. Shoppa, kommer defintitivt få dig att tänka på annat än mensen och mensvärken!!



 
 
Ingen bild

Anonymisen

12 maj 2014 18:03

Bra inlägg! En fråga: om man har lite mens och har testat alla olika sorters mensskydd som tampong,binda,trosskydd mm men enda tycker att toapapper funkar bäst, måste man använda mensskydd då eller går det bra med papper?
PS det är jag som är exempelet!

Mensbloggen

12 maj 2014 18:56

Det går ju, men toapapper sitter inte alls fast på samma sätt vilket kan leda till att det förflyttar på sig - den risken är ganska stor. Så om du blöder så lite tycker jag trosskydd skulle passa dig bättre. :)

 
Ingen bild

Anonym

19 maj 2014 15:34

Hej! Jag har en fråga
Är det normalt att man har BRUNA flytningar några dagar efter mensen?

Mensbloggen

19 maj 2014 17:58

Yes det är det!! Så är det för de flesta :))

 
Ingen bild

Anonym

6 juni 2014 12:59

Hej! Jag har fått min mens för ett år sedan. Men det är så jobbigt med binda för jag blöder rätt mycket och då måste jag byta binda var 30:nde minut. Det är JÄTTEJOBBIGT. Tips på vad jag kan göra?

Mensbloggen

6 juni 2014 15:29

Var 30 min är väldigt mycket och omständligt för dig. Antingen testar du en binda med fler droppar, kanske nattbinda även på dagen? (om du inte redan gör det?) Annars kanske tampong kan vara något med kombination med binda samtidigt?

Dock verkar du som du blöder väldigt mycket om du måste byta så ofta, nästan för mycket. Det kan lätt leda till järnbrist, tänk på det!! (been there). Så jag tycker du borde prata med skolsköterskan, din mamma eller umo för att blöda så mycket är väldigt påfrestande och jobbigt för dig i vardagen - så ska du inte behöva ha det!! :)

 
Ingen bild

:)

7 juni 2014 16:45

Hej jag har 3 frågor
Om man inte blöder så mycket, kan man tampong då?
Vilka olika täcken finns innan man får sin nästa mens?
Jag är rädd att jag ska få min mens när jag flyger ensam till mina släktingar utomlands. Vad ska jag göra om det händer?
Kran

Mensbloggen

8 juni 2014 10:29

1. Japp fast då är det bäst att ha en mindre storlek på tampongen och så kan man ha den längre tid (tills den är full).
2. Oftast känner man det på sig, men mensvärk är ett tecken vissa får. Sen så börjar man oftast blöda liten mängd för att sedan öka så allt kommer ändå inte på en gång.
3. Ha en väska i handbagaget med dig och ha bindor/tamponger i den och skulle mensen komma tar du bara med väskan till toaletten och sätter på mensskydd :)

 
Ingen bild

Vargen:)

12 januari 2018 14:05

Hej! Fick min första mens för några dagar sen och min mamma säger att jag fick menens nu för att jag har ätit mycket choklad ibland. Så jag undrar om chokladen kan påverka så att man får mens snabbare

Mensbloggen

22 januari 2018 09:32

Nej, choklad påverkar inte när mensen kommer. Men man kan bli mer sugen på choklad när strax innan mens :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards