mensbloggen

Direktlänk till inlägg 8 november 2013

Tips till första mensen

Av Mensbloggen - 8 november 2013 23:56

Har skrivit liknande inlägg tidigare mend eftersom jag fick en fråga om jag kunde skriva om det, så here we go! Inlägg om första mensen och tecken på första mensen.


Tecken på att mensen är på g är alla tecken som ingår i puberteten, om ni scrollar ner lite till skillnaden på utvecklingen hos tjejer och killar så kan det läsas där. Så till exempel att brösten börjar växa, flytningar, bredare höfter, humöret. Mitt bästa tips inför första mensen är att vara förberedd med bindor i väskan och hemma så gör det inget när den väl kommer. Var även förberedd på att det kommer att rinna blod, det är ingen överaskning så att du inte får en chock (som jag).


 
 
Ingen bild

Anonym

9 november 2013 23:12

Det finns kemikalier och dåliga ämnen i mensskydd. Det är gifter för kroppen. Vad kan hända? Hur dåligt är det om man använder skydden? Finns det ekologiska skydd i mataffärerna eller på hemsidor? I så fall kan du länka någon bra?:)

Mensbloggen

10 november 2013 22:47

Det är inget direkt som kan hända av att använda vanliga mensskydd, de flesta kvinnor använder dessa sorter utan problem. Däremot är det kanske inte så snällt mot miljön.

Det finns ekologiska mensskydd och det finns återanvändbara. Finns jättemånga hemsidor och även i vissa mataffärer, apotek och hälsoaffärer... Men några länkar:

http://www.tampongshopen.se/ekologiska-mensskydd/

http://www.tampongshopen.se/menskopp/

 
Ingen bild

jonna

10 november 2013 21:16

Hej! Jag vet inte om det var jag som ställde denna fråga, tror det för jag känner igen frågan. Men jag undrar om man får nå tecken dagen innan man får sin första men tex att jag får feber eller ont i brösten eller nått sånt. Nå känne tecken så man vet att mensen är bara nån dag innan jag får den.

Mensbloggen

10 november 2013 22:42

Ont i magen är det "vanligast" och då sitter smärtan under naveln och kan nästa stråla bak mot ryggen. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

11 november 2013 15:19

Vet inte om detta hör riktigt till men...
Jag tänkte iaf tipsa om en sida där det skrivs sexnoveller, så man kan välja om man vill läsa om lesbiskt sex, kinky osv! Tycker det är en bra sida för oss som inte vill titta på porr utan hellre läsa!
Sidan heter sexnovell.se
Min favorit "serie" där så är "Med tonåringar på klassresa" och "Josse och Nina i biblioteket" är ganska bra också ;)
Tack för en underbar blogg! <3

 
Ingen bild

Mig

12 november 2013 09:03

Är det konstigt om man har "klumpar" i flytningarna

Mensbloggen

12 november 2013 18:50

Nej :)

 
Ingen bild

Anonym

12 november 2013 14:43

Tänkte ge lite tips om vad du kan blogga om.
1. Kan du skriva i ett inlägg om DIN första mens och hur det var osv.?
2. Skriv om vilka bindor, tamponger och trosskydd du använder, vilka du rekommenderar och tycker bäst om! :)

Mensbloggen

12 november 2013 18:51

1 har jag skrivit men 2 kan jag ta :-)

 
Ingen bild

Mig, igen

12 november 2013 19:33

Är det ngn "nytt" som händer när man har det ( klumpar i flytningarna)

Mensbloggen

13 november 2013 22:03

Nej, flytningarna kan ändras och det är normalt! Vet inte riktigt vad du menade med "nytt". Kram :-)

 
Ingen bild

Mariiia

12 november 2013 20:49

Ååh jag fick min första mens igår.. Det kändes som en chock eftersom jag alltid varit tvungen att oroa mig över att den aldrig kommer... Och sen igår när jag satte mig på toan efter skolan så vips där var den! Det var brunt och blött och jag trodde att det skulle vara blodigt rött, inte brunt så jag tvekade men jag hade blod på pappret xv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards