mensbloggen

Direktlänk till inlägg 4 februari 2014

Stress

Av Mensbloggen - 4 februari 2014 21:52

Jag tror många i dagens samhälle är stressade både medvetet och omedvetet tyvärr. Man kanske är stressad över någon skoluppgift eller någon jobbgrej. Ovadsett vad så är det inte nyttigt för kroppen och dig i längden att stressa runt. Stress är kroppens reaktion för att "fly" eller eller "försvara". Vid stress så pumpas mer blod ut till musklerna för att man ska "klara" sig och detta leder till att man blir mer fokuserad och kan klara sig på mindre sömn - mer energi. Vilket inte är så jättebra!


Denna typ av reaktion har varit viktig för människan tillbaks i tiden, men inte i dagens samhälle. Det finns däremot en typ av stress som kallas "positiv stress", det kan till exempel vara en situvation om du ska ställa upp i en tävling så blir du lite stressad vilket kan ge dig mer kraft. Däremot kan människan till skillnad från djuren bli stressa endas av att föreställa sig en situvation... Vilket kan vara lite dumt, för varför oroa sig över något som inte har skett? Onödigt att lägga energi på det!!


Många tror att stress är farligt, men det är det inte. Vad som är farligt är att vara stressad under en längre period utan att koppla av.


Dessa kan vara tecken på att du stressar:

- Sömnproblem

- Känna trötthet som inte går att "vila" bort

- Svårt att vara ner, koppla av

- Känna sig irriterad, rädd, nedstämd

- Få sämre minne och svårare att koncentrera sig

- Få problem med magen ex. magkatarr

- Få huvudvärk, känner sig stel

- Få högt blodtryck, hjärtklappning


Hur ska man försöka sluta att stressa då?

Jag vet inte om jag är personen att svara på det då jag inte är en sån som är så himla stressad. Jag tar det i mitt tempo och sen får resten vänta typ. Men vad som är bra för mig som går i skolan med mycket plugg och så är att ha en kallender du tar med på lektionerna och skriver ner ALLA läxor ni får. Sen planerar du och skjuter inte upp saker till kvällen innan!! 


Jag har även gått på Yoga, vilket jag tyckte var väldigt skönt. Tro det eller ej, men varje gång jag gått på ett yogapass på kvällen så sov jag alltid så bra den natten av någon anedning jag inte har den blekaste om. Jag rekomenderar iaf yoga för man blir verkligen avkopplad och stänger ute omvärlden.


Finns huuuur mycket som helst att läsa om stress, vill du läsa mer? Kolla HÄR.



  

 
 
Ingen bild

Mens

8 februari 2014 10:04

Hej! Svara snälla!
Jag fick bruna flytningar i december men bara i två dagar och jätte lite. Sen i januari fixk jag pytte lite bruna flytningar och sen lite blod. Så jah sa att jag adhd fått mena till min mamma och så. Men sen nu i februari kom det brunt igen. Men jag blöder aldrig under natten, det kommer aldrig mycket. Bara typ några droppar brunt. Kommer jag någonsin få mer mens? Jag vill ha blod som mens. Snälla svara!

Mensbloggen

8 februari 2014 15:33

I början kan mensen vara lite lustig innan den kommer igång samt vanligt att den är oregelbunden. Att det är lite och brunt beror på att du blöder väldigt lite så att blodet är "gammalt". Men med tiden så kommer den komma igång och du kommer blöda mer! :)

 
Ingen bild

Anonym

8 februari 2014 10:55

Hej! Jag och min sambo har satt igång med bebisverkstad och min mens är rätt så oregelbunden visa månader men jag tar hjälp av en mens app så den brukar stämma rätt så bra. hade mens den 10/1 förra månaden och nu visar den att jag ska ha mens idag alltså den 8/2 men i förrgår fick jag en liten blodblandad flytning som jag märkte när jag gick på toa alltså inget jag kände av. Kom ytterst lite 2ggr när jag var på toa sen inge me Undrar om de nu kan vara en nidblödning och om jag kanske kan vara gravid? Har ej kommit mer sen förrgår. Mvh

Mensbloggen

8 februari 2014 15:32

Jättesvårt för mig att svara på, men möjligt att så är fallet! Så det bästa och enklaste för ett svar är göra ett grav.test, men det får du ju vänta lite med! :)

 
Ingen bild

Anonym

8 februari 2014 16:47

Om jag ska ha min mens idag men ej kommit borde jag väl kunna göra ett test imorgon på morgonen?:)

Mensbloggen

8 februari 2014 22:16

Ja det borde funka! Det är ju lite olika för olika tester, som tidigast brukar vara någon/några dagar före beräknad mens. :)

 
Hej

Hej

10 februari 2014 10:04

Hej, kan man få mens om Man inte har ont i ryggen eller magen eller inte haft bruna flytningar?

http://Hej

Mensbloggen

10 februari 2014 18:47

Jadå, det kan man!!! Allt är lika normalt:)

 
Ingen bild

Anonym

11 februari 2014 15:06

Hej mensbloggen!
Jag köpte min första bh för ett tag sen men jag har ett problem,jag vågar inte använda den när jag har gympa. Jag är sååååå rädd för att de andra tjejerna ska se det. Snälla hjälp mig! Jag vill ju använda min bh,eftersom att jag tycker det är bekvämt.

Mensbloggen

11 februari 2014 17:35

Då tycker jag du ska använda den för du ska ju inte tänka på vad andra tycker så långe du är bekväm och trivs!! Med tiden kommer fler och fler börja med bh så det kommer kännas mer "normalt" då. Men någon är först och någon sist. Så bry dig inte om vad de andra tycker kör ditt race!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards