mensbloggen

Direktlänk till inlägg 6 december 2013

Mellanblödningar

Av Mensbloggen - 6 december 2013 18:49

Mellanblödningar är små blödningar man kan få då man inte har mens, alltså emellan två mensar. Dessa kan man få utan någon egentlig orsak, man kan också få det av hormoner eller om man har en infektion i underlivet. Vissa får även en lite blödning när de har ägglossning.  Även preventivmedel som innehåller hormoner kan ge mellanblödningar. Men oftast så löser kroppen det helt själv, så att det slutar.


Det är inte så kul med mellanblödningar, men vänta och se så går det oftast över! Annars vänta tills nästa mens och se om det slutar efter den. Om mellanblödningar däremot fortsätter så kanske man ska ringa ett samtal till ungdomsmottagningen, inte för att det är farligt på något sätt utan för att det inte är så kul att gå runt med mellanblödningar en längre tid och dels för att det kan leda till järnbrist om det inte slutar!


Bildkälla


Illustration av en tjej som sitter på toaletten och tittar på toalettpappret som hon har torkat sig med. Hon tänker: Jag ska väl inte ha mens nu?!


 
 
Ingen bild

Leila

6 december 2013 19:37

Hej! Vilken fin blogg ni har!
Skulle bli superdupersuper glad om ni svarade på denna frågan! Vill jätte gärna ha svar så snabbt så möjligt!

Okej..Jag är en tjej som fyllde 13 i somras (4 juli) och jag vill jätte
gärna ha min mens.. Men det tar åratal verkar det som.. Min mamma fick sin
mens när hon var tretton och ett halvt (vilket jag är nu). Jag har haft
flytningar i 2 år, och de är lite gula/vit-aktiga. Jag har bröst, inte så
stora, men större än vad min mamma hade i den åldern. Och hår där nere,
men bara några få hår under armarna. Jag blir lätt sur och grinig nuför
tiden.. När tror ni min mens kommer? Jag vill gärna veta om det är om ett
halv år, eller om det är typ om 2 veckor..eller mer? Och hur vet jag att jag har
ägglossning? (det får man väl ca 2 veckor innan sin första mens? eller?)
Jag vill ha min mens nuuu! Hoppas ni svarar! Tack!

När tror ni att jag kanske att jag får min mens snart eller? Hur känns det ca 2 veckor innan menen? Tack!

Mensbloggen

6 december 2013 22:02

Det är verkligen omöjligt att svara på, time will tell helt enkelt!

Svårt att svara på när du har ägglossningen, det är inte alla som känner det heller... Men har man mens så kan man räkna ca 2 veckor innan för ägglossning. Kram :-)

 
Ingen bild

Ella

13 december 2013 17:08

Måste man gå till en gynekolog för att å p-piller utskrivet?

Mensbloggen

13 december 2013 17:36

Ja eller barnmorska eller läkare! Oftast brukar det vara en barnmorska på umo som skriver ut de. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

1 juli 2014 19:43

Hej jag är en tjej på 13 år och jag har ingen aning om jag har fått mellanvlödningar eller mens. Det gick 3 veckor efter min mens och sen fick jag som en brun/röd flytning. Efter det gick det en dag oxh jag fick inget mer sen så kom det blod, ungefär lika mycket som jag brukar få vid mens. Det avtog drastiskt under dagen och nu kommer det väldigt lite blod (haft det i två dagar). Det är som det brukar vara när min mens avtar men varför jag undrar är för i vanliga fall har jag mens i en hel vecka. Jag har haft ont och det känns precis som mensverk men som sagt brukar jag ha mens i en hel vecka oxh de 3 första dagarna brukar jag ha kraftig mens. Jag har läst om mellanvlödningar och det står att de brukar vara bruna eller lite rödaktiga men jag får (ursäkta, mycket beskrivning) klumpar oxh allting. Så jag undrar: tror du det är mens eller mellanblödning? P.s jag har oregelbunden mens.

Mensbloggen

1 juli 2014 23:37

Svårt att veta.. Jag skulle gissa det var mensen som bara är oregelbunden!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

2 juli 2014 23:23

Tack för svar. Det var mens. Helvetet kom tillbaks imorse...
Jag har nog samma mens som du har/har haft. Så jobbigt. Har stannat hemma från skolan flera gånger pågrund av vääääldigt kraftiga blödningar (alltså byta nattbindor typ efter 1,5h) Men idag började jag med cerazett så hoppas det funkar bra. Läser din blogg väldigt ofta för man får så sjukt bra svar på sina frågor osv men jag har en till fråga: kan du skriva ett inlägg om dina egna erfarenheter med minipiller (om du har några) och kanske om cerazett?
Tack i varje fall för svar och en sjukt bra blogg. Massa kärlek

Mensbloggen

3 juli 2014 09:56

Åh va bra!! Då kommer din mens antagligen bli mindre, den blir de nästan alltid av p-piller :-)

Tyvärr har jag inga erfarenheter av minipiller då jag endast har ätit kombinerade. :-) Kram

 
Ingen bild

Anonym

1 april 2015 19:15

Hej. Jag är en 13 årig tjej som har haft min mens i ett och ett halvt år. Jag hade min mens för en och en halv vecka sedan och nu så kom den igen. Är det mellanblödningar? Den har pågått i en halv vecka och det är lika mycket blod som under en mens. Jag är jätteorolig och behöver hjälp snabbt. Jag kan inte ta hjälp av någon annan person nära för att min mamma har gått bort och pappa vet inget om mens precis. Tack för svar snarast!

Mensbloggen

1 april 2015 22:11

En mellanblödning är mycket mindre i mängd än mensen och kan t.o.m vara bara brunaktiga flytningar. Tycker du ska avvakta lite, kanske din mens som kom igen bara. Vänta och se om det blir som vanligt nästa gång. Är det fortfarande så väldigt kort emellan så gå och prata med Skolsyster!!

Ibland kan mensen få fnatt utan att det är problem, så inget man behöver oroa sig över. Vänta och se så brukar kroppen återställa balansen! :-) Kram

 
Ingen bild

Anonym

1 maj 2015 23:30

Hej! Jag är 14 år, l har haft mens i snart ett år. Det hade gått ca 2 veckor sedan min senaste mens, o jag upptäckte en flytning som var brunare än vanligt. Efter någon dag avancerade den till blod, dock inte lika mycket som i mens. Jag läste på nätet om mellanblödningar, men att man då oftast har ont i magen, men det har inte jag. Jag läste också att denna typ av flytningar/blodflöden kan vara en symptom på livmoderhalscancer, då blev jag jätte orolig. Men som en tjej mitt i puberteten, som blivit vaccinerad för livmoderhalscancer, borde väl detta bara mina hormoner som balanserar sig..? Eller?

Mensbloggen

2 maj 2015 09:58

Du behöver absolut inte vara orolig för livmoderhalscancer. Som du säger tar det ett tag för hormonerna att stabilisera sig och då kan mensen komma oregelbundet. Men man kan också få en blödning vi ägglossningen som är ca 2 veckor innan mens. :-)

 
Ingen bild

Anonym

16 maj 2015 23:55

Hej jag är 13 år och fick min mens i måndags. Men den var klar för månaden (eller vad man säger) i torsdags och idag så fick jag mens eller mellanblödningar igen eller vad man ska säga. Så min fråga är, är det min mens som inte är klar eller är det mellanblödningar för innan när jag fick min mens i måndags så var det mer brunt och "torkat" men nu är det mera blod så jag vet inte om jag har mensen nu och inte hade det i måndags eller något? Tacksam för svar!

Mensbloggen

17 maj 2015 05:59

Det låter helt normalt, mensen kan vara väldigt "konstig" och oförutsägbar till en början!!! :-)

 
Ingen bild

Nina

13 juli 2015 21:27

Hej, jag har fått lite tjockare flytningar och de är lite röda.. är det mellanblödningar? Kan man bada med det i pool utan att det kommer ut? Finns det något sätt att stoppa mellanblödningarna?

Mensbloggen

13 juli 2015 23:33

Kan mycket väl vara mellanblödning! En del kan även få lite rödaktiga flytningar vid ägglossning så är det den tiden kan det vara ägglossning! Men visst kan man bada ändå utan skydd om det bara är lite röda flytningar :-)

Man kan inte stoppa mellanblödningar, men det brukar sluta inom några dagar!

 
Ingen bild

Candy

19 oktober 2015 23:09

Hej, 18år tjej här, jag har precis börjat med p-piller och min mens brukar vara upp till 4-5 dagar men nu är jag på min åttonde dag men det ser mer ut som en mellanblödning och i såfall hur länge kommer det hålla sig i?

Mensbloggen

23 oktober 2015 08:24

Kan bli så i början med p-piller eftersom du får en annan hormonbalans men det brukar stabilisera sig ganska snabbt. Det är också därför man rekommenderar att man ska testa p-piller sorten i 2 månader innan man byter sort för det tar lite tid för kroppen att ställa om. :-)

 
Lina

Lina

5 november 2015 04:42

Hej. Jag är 22 år. Jag hade mens 18 oktober till 24 oktober. Den 23 oktober började min fertil prognos enligt min kalender jag går efter. Jag började smått få rosa flytningar. Efter från o till sen idag den 5 november har det varit beunt/rött/klarrött mens? Jag gick till ungdomsmottagningen o de sa att det kan vara mellanblödning. Är fortfarande orolig. Har aldrig haft det förut. Hur länge håller det i sig? Jag o min sambo försöker få barn. Vi har haft sex nu under min ägglossning. Nu idag känns det som mens. Kan man ha blödning vid ägglossning samtidigt som en nidblödning? Jag är orolig för cellförändringar? Rädd att dö pga av de? Magen blurrar från o till,speciellt efter jag ätit. Jag tar inga p-piller. Mår bra i övrigt. Kan det vara rubbning? Det kan bero på massvis saker?! Vad låter detta som tycker du?

http://Hringenblogg.se

Mensbloggen

6 november 2015 06:52

Jättesvårt att svara på, men för de flesta är INTE mensen som en klocka så det är inget konstigt med mellanblödning ibland eller att mensen beter sig lite annorlunda. Mycket hormoner kroppen ska balansera emellan. Köp ägglossningstest så kan ni hålla koll på äl och ha sex när chansen är som störst att bli gravid :)

 
Ingen bild

evelinn

26 februari 2016 09:01

Hej jag skulle jättegärna vilja ha svar på denna fråga! Jag är 22 år och ätit p-piller sen jag var 14 år eftersom jag hade så kraftiga mens värkar.

Sen så äter jag p-piller i 3 månader och sen har mens. Funkar väldigt bra. Men förra veckan råkade jag ta en hormon tablett för mycket och i tisdags fick jag lite blod och flytningar tänkte de är väl ingen fara sen i onsdags blev de mer jag ringde sjuksköterska på vårdgudien.

Hon sa att de låter som en mellanblödning och jag skulle a vakta till söndag. Vad tror Du att de är? Jag har haft mellanblödmingar förut men detta är andra gången. Och jag är tillsammans med min pojkvän som jag har varit o 7 månader. Har kollat mig mot klamydia vilket jag inte har.

Och sen när jag väl går och torkar mig och stoppar in lite papper kommer de inget blod alls typ på papperet. Och jag hade mens den 5 februari och idag är det den 26.

Tackar gärna för svarar
Mvh

Mensbloggen

8 mars 2016 06:27

Svårt att svara på, men eftersom du fick i dig lite mer hormoner än vanligt så påverkar du ju kroppens hormonbalans som hamnar lite i ofas. Fortsätt bara ta pillren som du ska, så rättar det säkert till sig!! :)

 
Ingen bild

Anonym

16 juni 2016 22:08

Hej!
Jo jag en fråga angående mensen och det. Jag är 16 och har haft mens i 3-4år. I alla fall
Senast jag hade min mens var den 26:e maj, och nu den 13juni när jag var på toa så kom det lite blod från slidan när jag kissade, och sen försvann det och sen när jag var på Toa igen så kom det lite blod igen. Samma var det dagen efter. Och nu igår (onsdag den 15) så fick jag mens eller ja mellanblödning. Vilket jag aldrig har haft förut. Det kommer blod som under vanlig mens kanske lite mer, men min mens skulle inte kommit fören den 25-26juni och nu är jag super nervös över att det kan vara något allvarligt! Är tacksam för ett snabbt svar:|

Mensbloggen

18 juni 2016 05:51

Om du vanligtvis har regelbunden mens tycker jag du ska kontakta umo och kolla upp det (säkert helt ofarligt, men kan vara skönt att veta). Har du ofta oregelbunden mens så beror det säkert bara på det.

Att tillägga, går man ner mycket i vikt, stressar eller börjar träna på väldigt hög nivå så kan mensen bli oregelbunden eller ändra mönstret lite. :-)

 
Ingen bild

Anonym

9 juli 2016 22:05

Hej, jag är 14 år och har haft mens i ungefär ett och ett halvt år nu. För exakt två veckor sedan fick jag min mens. Den slutade efter fem dagar, som vanligt. Men idag fick jag till en början bruna flytningar och nu på kvällen utvecklades det till lite blod. Det är inte så mycket som en vanlig mens men jag är jätte orolig. Jag har läst på internet att det kan vara mellan blödningar, men jag är rädd att det är något annat. Jag har haft ont i magen i samband med detta. (Vill tilllägga att jag inte haft sex i mitt liv eller använt P-piller)
Tacksam för svar:)

Mensbloggen

13 juli 2016 21:03

Har du inte haft sex så behöver du inte oroa dig. Låter som mellanblödning, inget konstigt :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 april 2017 20:58

Hej!
Jag har är en 16 årig tjej och har haft mens i 4 år. För några månader sedan så började jag få mellanblödningar, får det oftast 12 eller 11 dagar innan min mens och de håller i sig i en eller två dagar. Jag har läst mycket om det på nätet och det står en massa om att det kan vara livmoderhalscancer eller någon form av köns sjukdom (vill även tillägga att jag är oskuld) och jag känner mig väldigt orolig och rent av rädd att det kan vara något allvarligt nu när jag läst allt detta. Behöver jag oroa mig? Ska man uppsöka någon ungdomsmottagning eller något? Kan inte direkt prata om detta med min mamma eftersom hon hela tiden säger att jag överreagerar.

Mensbloggen

11 april 2017 21:21

Med tanke på att det är ca 12 dagar innan mens så låter det som en ägglossningsblödning eftersom det är runt tiden du borde ha ägglossning :-) Tycker inte du ska oroa dig

 
Ingen bild

Anonym

12 oktober 2017 18:53

Jag fick min min mens i ca 4 månader nu och nu när jag skulle gå och duscha så var mina trosor blodiga men jag hade min mens för ca 1 vecka sen. Jag googlade och det stod att det kunde vara livmoderhalscancer har haft canser en gång tidigare i knät och fick operera ett fåtal gånger (är 13 år gammal) så är väldigt nojig :( skulle va tacksam för svar så fort som möjligt tack!

Mensbloggen

27 oktober 2017 10:31

Det är jättevanligt att mensen är oregelbunden, speciellt under det första året. Inget konstigt! Dock förstår jag din oro och speciellt om du redan gått igenom cancer. Så för att du ska slippa oroa dig kanske det är bättre att du kontaktar ungdomsmottagningen :) Är säkerligen inget att oroa sig för!!

 
Ingen bild

Anonym

11 mars 2018 15:57

Hej!
Är 16 år och började med p-piller för ett tag sen. Blev informerad att börja med dem första dagen min mens kom och gjorde så. Sen dess har mensen inte riktigt tagit slut, det är betydligt mindre och nästan helt brunt. Finns det något man kan göra för att det ska försvinna?
Tack på förhand!

Mensbloggen

11 mars 2018 18:47

Hur länge sen var det du började? Oftast är det ju ca en vecka man har blödningen. :) Men vissa kan också få mellanblödningar typ av att börja med p-piller, det brukar fixa sig efter ett tag!

 
Anonym

Anonym

6 augusti 2019 17:08

Hej jag är en tjej som har haft mens ett tag nu och fick min tredje mens i lördags och den slutade även i går alltså på måndagen. Hade den alltså i tre dagar. Men idag på tisdagen runt 16 tiden fick jag först en liten brunaktig flytning och sen lite blod dock efter typ 5 min var det tillbaks till en brunaktig flytning med lite röda nyanser men mest bruna. Är det en mellanblödning eller har min mens kommit tillbaka. Vill tillägga att det är lite. Kan man bada med det?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

6 maj 2020 14:24

Vanligt att mensen är oregelbunden i början, så inget konstigt alls. Är det väldigt lite går det bra att bada utan skydd, kommer inte märkas :)

 
Ingen bild

Anonym

12 december 2019 00:45

Hej!
Jag är 22 år gammal och får mellanblödningar alltid efter mensen eller lite senare i menscykeln. Jag får 7 dagar mens och ibland kan det bli oregelbunden mens. Jag började frysa mycket och då gick jag till läkaren och de undersökte blodprover. Jag har fått järnbristanemi. Beror detta på min mens? Att jag får mellanblödningar eller vad ska jag göra i denna situationen?

Mensbloggen

18 december 2019 10:55

Hej, jag tycker du ska kolla upp detta hos en gynekolog eller barnmorska. Har man mycket mellanblödningar och mycket mens kan det leda till järnbrist.

Vissa kan däremot få en liten blödning vid ägglossningen också, vilket är helt normalt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards