mensbloggen

Alla inlägg under juni 2015

Av Mensbloggen - 30 juni 2015 11:24

     


Det här är någt jag rekomenderar alla att göra när ni ska testa tampong för första gången, offra en och "ta sönder", kolla efter hur den ser ut och fungerar. Expermimentera lite! Första gången jag gjorde detta blev jag ju livrädd hur stor tampongen blev av vätska (vattnet), men det är så som de fungerar och det kommer inte bli svårare att ta ut för det.


Man ska undvika att ta ut den tampong som INTE är full för att det kan göra lite ont och svida. En full tampong däremot glider naturligt ner lite och "vill" ut så det är lättare då den glider bättre och är mer hjälpsam. Därför vänta tills tampongen är full innan du tar ut den!


Av Mensbloggen - 27 juni 2015 21:19

Ämnet jag tänker skriva om här och nu är för många väldigt känsligt och det är också därför som jag inte valt att kommentera eller skriva om det tidigare. Men just nu så tyckte jag att detta var ganska passande.. vi kommer till varför lite senare.


Men ni kanske kan gissa eller inte, hur som så ja jag är feminist OCH det betyder inte manshat - inte alls! Det är två olika saker anser jag. Jag anser att en feminist strävar efter jämlikhet mellan könen och jag anser inte att kvinnan är överlägsen mannen. Viktigt att skilja på.


Jag bloggar ju i huvudsak om ett väldigt feminimt ämne som har en sån tabu i samhället, varför kan man inte sitta i tunnelbanan och prata om mens? Varför ska vi behöva gömma det, medan man kan sitta och lyssna på killar som diskuterar vilka ligg de haft i helgen (ja det brukar man kunna höra). Varför har männen, år 2015, fortfarande högre lön? Och varför har "kvinnoyrken" en lägre status?!... Alltså bara nej, säger jag. Jag kommer att vara feminist fram tills den dagen vi uppnår jämlikhet mellan könen inom allt. punkt. Vad är skillnaden, människa som människa? 


Igår var det en historisk dag för världen. Det är nu lagligt med samkönade äktenskap i hela USA. Något övriga världen borde ta efter. För åter igen, människa som människa. Kärlek borde inte hindras, man borde få bli kär i den man vill. Dock inte alla som håller med mig, vilket jag respekterar. MEN då får de också respektera mina åsikter. Det här är är en början på vägen till ett mer öppet samhälle med mindre gränser och färre förutfattade meningar, vägen dit är lång men det är en början. Precis som kampen mot menstabun runt om i världen. 


Gilla inlägget om ni håller med :) Kommentera era tankar


Love wins



Detta är början på en väg mot en större frihet och större acceptans. 


Av Mensbloggen - 25 juni 2015 22:04

 


Stort TACK för att du ville dela med dig!!! :)


Av Mensbloggen - 24 juni 2015 20:46

Bindor utan vingar än något som personligen aldrig skulle fungera för mig. Det är heller inget jag rekomenderar om man blöder normalt till rikligt (som jag). I slutet på mensen så visst, men i början nej. Stor risk att det rinnner utanför på trosorna och läcker eller att bindan rör på sig (speciellt under nattetid).


Men såklart har alla olika smak och mens, så om bindor utan vingar fungerar utmärkt för dig så fortsätt med det!! 




Av Mensbloggen - 23 juni 2015 15:52


En serie på 10 vidoklipp som kallas "På blodigt allvar" av Libresse. Experterna på Libresse och Girls1st svarar, ett jättebra initiativ tycker jag!! Sevärda. Gå in på youtube för att se fortsättningen, det här är del 1.


Mens · Tips
Av Mensbloggen - 22 juni 2015 15:01


Här är två trosskydd av Libresse. Det till vänster (classic), budget big-pack som kostar 23,95 kr för 50 stycken och sen har vi det rosa, normal, till höger som kostar lika mycket (23,95kr) för 32 stycken.


Jag har testat båda och min personliga åsikt är att även om den till höger har en finare och en mer genomtänkt design så är det inte riktigt värt det när man för samma pris kan få den till vänster och då få 18 fler trosskydd. SÅ stor är inte skillnaden, och väl på plats känner inte jag någon skillnad heller. Båda är tunna.


Så i detta fall väljer jag den till vänster! Vilken föredrar du?



(priserna kan komma att variera, jag har tagit priserna från mathem).

Av Mensbloggen - 20 juni 2015 08:30

De flesta har säkerligen hört talas om bindor och tamponger, de är de vanligaste mensskydden på dagens marknad. Inte lika många har hört talas om menskoppen, ett mensskydd som både är billigt i längden och miljövänligt. Menskoppen är väldigt bra för slidan och torkar inte ut på något sätt, vilket tamponger kan göra. Om man vill, så kan man även ha menskoppen när man inte har mens mot flytningar ibland eller om man ska göra något speciellt! Man kan också bada med den utan att den kommer bli full av havsvatten (som tamponger blir). 


Menskopp, det är en lite kopp av silikon som man viker ihop lite sätter in i slidan där den vecklar ut sig. Den ska sitta längst ner i slidan, alltså inte som tamponger som ska så långt in som möjligt. Man kan ha menskopp även om man inte haft sex. En menskopp kostar runt 200-300 kr MEN den håller i upp till 10 år om man tar hand om den!! Räknar man på det så kostar en menskopp ca 2,5 kr/månad jämfört med ett paket bindor som kostar ca 40 kr/månad. Skillnaden är ganska stor! Nackdelen med menskoppen är att den kan vara lite trixig till en början innan man lär sig, men det finns en första gång för allt!


Det man behöver göra för att ta hand om menskoppen är att koka den i vatten en gång mellan mensarna så att den blir helt ren och bakteriefri! Sen kan man bara skölja av den i handfatet varje gång man tömmer ut mensen. Menskoppen rymmer även mer vätska än en tampong så man behöver byta mer sällan (beroende på hur mycket mens man har såklart). Någon av er som har erfarenhet av menskopp?


Menskoppen finns att köpa på apoteket, vissa större mataffärer och internet m.fl Här är några länkar

Apoteket

Menskopp.se

Ladycup.se

Life


3 Sätt man kan vika på när man ska stoppa in menskoppen:

 



 


Av Mensbloggen - 18 juni 2015 09:30

Tänkte bara tips er om Apotekets bindor och tamponger, där man kan köpa big-pack till ett bra pris! Man kan köpa ett paket med 50 bindor för 70 kr eller en påse med 100 tamponger för 100 kr bland annat.


Ps. Tänkte också tipsa er om en app (som inte har något med mens att göra), den heter Not Alone. Man kan ha den aktiverad om man exempelvis ska gå hem ensam när det är mörkt ute. Krav för att det ska funka är dock att man har hörlurar inkopplade i mobilen. Drar man sen ut hörlurarna så kommer mobilen efter 15 sek att skicka ett sms till de telefonnummer du valt med position där du är bland annat. En trygghet! Läs mer HÄR.


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards